Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İstatistik | EKO 204 | 4 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Matematikte dört işlem, polinomların türevi ve integrali yeterli. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA AKAL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA AKAL, |
Dersin Yardımcıları | Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilerin sayısal verilerle düşünmesine ve sayıların arkasında yatanları anlayarak yorumlamasına yardımcı olmayı, öğrencinin gerekli olduğu durumda uygun veri çözümleme yöntemini seçerek kullanabilme becerisini geliştirmeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders veri analiz etme yöntemlerini, sayısal verileri inceleyen kuram ve teknikleri, iktisadi endeksleri, Olasılık dağılımlarının ve ihtimal hesaplarının yapılması,ve bunların iktisat, işletme ve yönetim faaliyetlerinde kullanıldığı alanları bilgilendirmeyi kapsar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İstatistiğin iktisatçılar için önemini tanır | Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
2 | veri toplama ve sınıflandırmayı yapabilir | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
3 | serileri sınıflandırır | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
4 | seriyi açıklayıcı eğilimsel istatistikleri hesap eder | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
5 | açıklayıcı istatistikler arasındaki farkları tanır | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
6 | açıklayıcı istatistiklerin nerede ne için kullanımını bilir ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
7 | endeks hesaplamalarını yapar | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
8 | endekslerin kullanıldığı yerleri bilir | Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
9 | gerçek hayatta endeks kullanımlarını tanır ve yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
10 | seri ve olasılık bölünmesini tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
11 | olayların olasılık hesabını yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
12 | olasılık bölünmelerinin nerede kullanıldığını tanır | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
13 | olayların olasığını hesaplar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
14 | ikili dağılımları tanır | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
15 | ikili dağılımlar arasındaki ilişkiyi ortaya koyar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistiğin önemi, veri kaynakları, ilke terimleri, veri tasarımı, grafik oluşturma, tablolama | Serper, Ö.(2014) |
2 | Tanımlayıcı istatistikler, analitik araçlar, momentler | Serper, Ö.(2014) |
3 | Analitik olmayan tanımlayıcı istatistikler | Serper, Ö.(2014) |
4 | Varyasyonlar | Serper, Ö.(2014) |
5 | Konsantrasyon oranı, çarpıklık, basıklık ölçümleri | Serper, Ö.(2014) |
6 | hesaplama zamanlarıı ve kesit indeksleri ve yorumları | Serper, Ö.(2014) |
7 | Basit ve birleşik indeksler | Serper, Ö.(2014) |
8 | ağırlıklı indekslerin hesaplanması ve yorumları | Serper, Ö.(2014) |
9 | Ara sınav | |
10 | Olasılık ve dağılım | Serper, Ö.(2014) |
11 | Olasılık ve dağılım, devam ediyor | Serper, Ö.(2014) |
12 | Binom ve hipergeometrik bozulmalar | Serper, Ö.(2014) |
13 | Poisson Dağılımı | Serper, Ö.(2014) |
14 | Dağılım Bozuklukları | Serper, Ö.(2014) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Serper, Ö.(2014), Uygulamalı İstatistik, Bursa:Ezgi Kitabevi |
Ders Kaynakları | Özsoy, O. (2005), İktisatçılar ve İşletmeciler için İstatistik, Ankara:Siyasal Kitabevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
5 | İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek. | X | |||||
6 | İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek. | X | |||||
7 | Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | X | |||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | X | |||||
9 | Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek. | X | |||||
10 | Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak.. | ||||||
11 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |