Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Siyasi Partiler ve Seçimler | SBK 415 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Ön Koşul Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KÖKSAL ŞAHİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. KÖKSAL ŞAHİN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Muttaki ÜNLÜ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu seçmeli ders, siyasal partiler ve seçimler konularını inceleme amacındadır. |
Dersin İçeriği | Siyasal partilerin doğuşu ve gelişimi, işlevleri, örgüt yapıları, kurumsallaşma, parti sistemleri ve finansman sorunu işlenecek konulardır. Türkiyede siyasal partiler konusu Türk Siyasi Hayatı I ve II bağlamında kısaca değerlendirilecektir. Seçimler kısmında ise seçimlerin demokrasi için önemi, başlıca seçim sistemleri ve Türkiyede seçimler konuları incelenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Siyasal parti kavramını anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
2 | Seçim kavramını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
3 | Parti içi demokrasi kavramını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
4 | Seçim sistemlerini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
5 | Seçim sistemlerini karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
6 | Seçim demokrasi ilişkisini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
7 | Demokratik seçime ait ilkeleri açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
8 | Seçim sistemlerini demokrasi bağlamında analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
9 | Siyasi tarihe mal olmuş partileri ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
10 | Siyasi Partilerin doğuş teorilerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
11 | Siyasi Partilerin fonksiyonlarını ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
12 | Siyasal parti tipolojilerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
13 | Parti sistemlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
14 | Türk siyasi partilerinin örgütsel özelliklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
15 | Türk siyasi hayatındaki başlıca partileri ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve Genel bir Giriş | Ergun Özbudun, Siyasal Partiler (Ankara: Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları, 1977), ss. 1-18. |
2 | Siyasal parti tanımı | Ali Yaşar Sarıbay, Türkiyede Demokrasi ve Politik Partiler (İstanbul: Alfa, 2001), ss. 1-6. |
3 | Siyasal partilerin kökenleri | Özbudun, Siyasal Partiler, ss. 19-36; Dursun, Siyaset Bilimi, ss. 253-258.Mümtazer Türköne, Siyaset (Ankara: Lotus, 2005), ss. 256-260.Sarıbay, Türkiyede, ss. 6-10. |
4 | Siyasi partilerin işlevleri | Dursun, Siyaset Bilimi, ss. 258-262.Türköne, Siyaset, ss. 254-256.Özbudun, Siyasal Partiler, ss. 91-110. |
5 | Siyasal parti örgütü, parti tipolojisi ve parti içi demokrasi I | Özbudun, Siyasal Partiler, ss. 57-90.Sarıbay, Türkiyede, ss. 18-26. |
6 | Siyasal parti örgütü, parti tipolojisi ve parti içi demokrasi II | Türköne, Siyaset, ss. 260-263, 268-282.Duverger, Siyasi Partiler, ss. 37-100. |
7 | Siyasal parti sistemleri: | Özbudun, Siyasal Partiler, ss. 111-146.Sarıbay, Türkiyede, ss. 26-30.Türköne, Siyaset, ss. 263-268. |
8 | Siyasal partilerin finansmanı | Türköne, Siyaset, ss. 282-285.Ömer Faruk Gençkaya, Siyasi Partilere ve Adaylara Devlet Desteği, Bağışlar ve Seçim Giderlerinin Sınırlandırılması, Siyasi Partilerde Reform içinde editör Ali Çarkoğlu (İstanbul: TESEV, 2000), ss. 129-201. |
9 | Ara Sınav | |
10 | Türkiyede siyasal partiler I | Ergun Özbudun, Çağdaş Türk Politikası (İstanbul: Doğan Kitap, 2004), ss. 69-92. |
11 | Türkiyede siyasal partiler II | Sarıbay, Türkiyede, ss. 34-121.Dursun, Siyaset Bilimi, ss. 273-283. |
12 | Seçimler ve seçim sistemleri | Dursun, Siyaset Bilimi, ss. 303-345.Türköne, Siyaset, ss. 294-302.Erdoğan Günal, Türkiyede Seçim Sistemlerinin Siyasal Kurumlar Üzerindeki Etkileri (Ankara: Turhan Kitabevi, 2005), ss. 22-86. |
13 | Türkiyede seçimler ve seçim sistemleri I | Türköne, Siyaset, ss. 302-313.Erdoğan Günal, Türkiyede Seçim Sistemlerinin, ss. 87-154. |
14 | Türkiyede seçimler ve seçim sistemleri II | Türköne, Siyaset, ss. 302-313.Erdoğan Günal, Türkiyede Seçim Sistemlerinin, ss. 87-154. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Belirtilen kitap bölümleri ve makaleler |
Ders Kaynakları | Ergun Özbudun, Siyasal Partiler Ali Yaşar Sarıbay, Türkiyede Demokrasi ve Politik Partiler Davut Dursun, Siyaset Bilimi Erdoğan Günal, Türkiyede Seçim Sistemlerinin Siyasal Kurumlar Üzerindeki Etkileri Maurice Duverger, Siyasi Partiler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak | ||||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip etmek | X | |||||
3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olmak | ||||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlayabilmek ve uygulamaya aktarabilmek | X | |||||
5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olmak | ||||||
6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek niteliklere sahip olmak | X | |||||
7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olmak | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilmek | X | |||||
9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olmak | ||||||
10 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilmek, araştırma süreçlerine hâkim olmak, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanabilmek | X | |||||
11 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|