Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Acil Durum Afet Mevzuatı ve Etiği AAY 103 2 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK
Dersi Verenler Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Temel hukuk-mevzuat bilgisini edinerek acil durum ve afetlere yönelik yapılacak müdahale, yürütülecek faaliyet ve yapısal çalışmalarda hangi yasal düzenlemelere tabi olunacağını bilip bu doğrultuda hareket etme perspektifine sahip olmak; afet çalışmalarına yönelik AFAD başta olmak üzere yetkili/ilgili kurumların/kuruluşların uygulamaları gereken idari-mali prosedürleri öğretmek; afetlerde ve acil durumlarda yardım çalışanlarının etik sorumluluklarını hatırlatmak.   

Dersin İçeriği

Temek Hukuk Bilgisi ve Mevzuatın Oluşumu, Olağanüstü Durumların Yönetimi, Afet Alanlarında Yürütülecek Faaliyetler ve Yapısal Dönüşüm,  AFAD'ın Örgütlenmesi ve Görevleri, Risklerin Sigortalanması, Deprem-KBRN ve Diğer Acil Durumlarda/Afetlerde Müdahale, AFAD'ın Mali Çalışmalarına İlişkin Prosedürler, Sivil Savunma-Afet Yönetimi İlişkisi, KIZILAY’ın Yapısı ve Çalışmaları, Göçmenlerin Korunması, Afetlerde/Acil Durumlarda Etik.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hukuk kuralları ve mevzuatın oluşumuna ilişkin temel kavramları bilir Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
2 Acil durum-afetlerde rol üstlenen tüm unsurların mevzuatı bilerek ve yasal çerçeveye uyarak faaliyet yürütmelerinin öneminin ve gereğinin bilincine varır Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Acil durum ve afetler gibi olağanüstü durumlarda süreçlerin nasıl yönetilebileceğine dair fikir sahibi olur Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 Afet alanlarında yapılacak müdahale, yürütülecek faaliyet ve yapısal çalışmalarda hangi yasal düzenlemelere tabi olunduğunu bilir Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
5 AFAD ve Kızılay gibi kuruluşların afetlerde ve acil durumlardaki fonksiyonunu bilir Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
6 AFAD'ın afet çalışmalarına yönelik uyguladığı idari-mali prosedürleri öğrenir Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
7 Acil durumlarda ve afetlerde yardım çalışanlarının etik değerlere uygun tutum ve davranışlarda bulunmalarının önemini kavrar Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hukuk Başlangıcı
2 Olağanüstü Durumların Yönetimi ve OHAL’de Hizmet Sunumu
3 Afet Alanlarına Yönelik Alınacak Önlemler ve Yapılacak Yardımlar
4 AFAD Örgüt Yapısı ve Görevleri
5 Afet Riski Taşıyan Alanlarda Kentsel Dönüşüm ve Risklerin Sigortalanması
6 Afetlerde ve Acil Durumlarda Müdahale
7 KBRN ve Deprem Türü Acil Durumlardaki Faaliyetler
8 AFAD’ın Ar-Ge Çalışmaları ve Haksahibi Afetzedelerin Tespiti
9 Afet ve Acil Durum Yardım/Harcama Prosedürleri
10 Sivil Savunma-Afet Yönetimi İlişkisi ile Yerel Yönetimlerin Afetlere ve Sivil Savunmaya Yönelik Mali Prosedürleri
11 KIZILAY’ın Örgüt Yapısı ve Çalışmaları
12 Göçmenlerin Korunması
13 Afet ve Acil Durum Etiği
14 Salgında Etik
Kaynaklar
Ders Notu

Acil Durum Afet Mevzuatı ve Etiği Ders Notları

Ders Kaynakları

Can, H. ve Güner, S. (2006). Hukukun Temel Kavramları, 3. Baskı, Ankara: Arıkan.

Ildır, G. (2012). Hukuka Giriş, Bursa: Ekin.

Güriz, A. (2017). Hukuk Başlangıcı, 18. Basım, Ankara: Siyasal.

İşözen, H. (2020). Psikologlar Ve Kriz Zamanlarında Etik Sorumluluk, Aydın Toplum Ve İnsan Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 1, ss. 1-10.   

www.mevzuat.gov.tr

www.afad.gov.tr

www.resmigazete.gov.tr

www.kizilay.org.tr

Türk Psikologlar Derneği-www.psikolog.org.tr

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi
2 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
3 Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi
4 Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
5 Müdahale ve iyileştirme aşamalarında çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
6 Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
7 Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
8 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
9 Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme
10 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
11 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
12 Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
13 Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi
14 Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
15 Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
16 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
17 Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
18 Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin temel kavramsal yapı ve bilgilerle donanması.
19 Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme
20 Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme
21 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme
22 Alana ilişkin kendilerine yöneltilen soruları araştırma ve cevaplama; ayrıca eleştirel düşünebilme ve Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin problemlere çözüm üretebilme becerisini kazanabilme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 25
2. Kısa Sınav 25
3. Kısa Sınav 25
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 4 4
Final 1 24 24
Toplam İş Yükü 128
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,12
Dersin AKTS Kredisi 5