Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Afetler ve Toplum Psikolojisi AAY 102 2 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK
Dersi Verenler Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Afetlerin toplumda meydana getirdiği psikolojik duruma ve tabloya ilişkin genel bilgileri, temel kavramları ve yaklaşımları öğretmek; yardım çalışanlarında psikososyal desteğe ilişkin temel bilgileri ve müdahale bilincini sağlamak.     

Dersin İçeriği

Afetler ve Afet Psikolojisi Kavramsal Çerçevesi, Travma, Travma Sonrası Tepkiler, Yas, Risk Gruplarına Yaklaşım, Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Afetlerde Psikososyal Destek, Psikososyal Müdahalenin Evreleri-İlkeleri-Teknikleri, Afetlerde Yardım Çalışanları, Afetlerde Toplumsal Örgütlenme ve Değişimler, Afet Etiği, Sosyal Hizmet Uygulama Örnekleri 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Afetlerin toplumda meydana getirdiği psikolojik etkileri-tepkileri kavrayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
2 Toplum genelinde, sosyal gruplarda ve bireylerde yaşanabilecek travmatik durumların neler olduğunu öğrenip, klinik bir tabloya dönüşmeden, TSSB başta olmak üzere travma sonrası stresi ve tepkileri yönetebilmek. Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Yardım çalışanlarınca psikososyal desteğe ilişkin genel bilgilerin edinilmesi. Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 Risk gruplarına/incinebilir gruplara yönelik dikkat edilecek hususların bilinmesi. Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
5 Psikososyal müdahale tekniklerini/araçlarını ve uygulamalarını öğrenmek. Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Afet Kavramı ve Türleri, Afetlerin Psikososyal Etkileri ve Mağdurları
2 Afet Psikolojisi: Türkiye’deki Tarihsel Gelişimi, Başlıca Aktörleri ve Temel İlkeleri
3 Travma Kavramı, Travmatik Olaylar ve Sonrası Gelişen Tepkiler: Yas Süreci
4 Risk Grupları/İncinebilir Gruplar: Çocuk ve Ergenlerde Psikososyal Etki ve Tepkiler
5 Travma Sonrası Stres Bozukluğu (TSSB) ve Klinik Gidiş
6 Travma Sonrası Ortaya Çıkabilecek Özel Durumlar
7 Afetlerde Psikososyal Destek, Psikososyal Müdahalenin Evreleri ve Temel İlkeleri
8 Psikososyal Müdahale Araçları/Teknikleri ve Uygulama Dönemleri
9 Psikososyal Hizmetler Uygulama Ortamları: Toplum Merkezleri, Kamplar, Çadır Kentler
10 Afetlerde Yardım Çalışanları
11 Afetlerde Toplumsal Örgütlenme ve Haberleşme Ağları ile Afetlerin Yol Açtığı Toplumsal Değişimler
12 Afet Etiği
13 Uygulamanın İncelenmesi: Marmara Depremi
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Afetler ve Toplum Psikolojisi Ders Notları 

Ders Kaynakları

Türk Kızılayı. (2008). Afetlerde Psikososyal Uygulama Rehberi, Ankara.

Karancı, A.N. ve İkizer, G. (2017). Afet Psikolojisi: Tarihçe, Temel İlkeler ve Uygulamalar, Türkiye Klinikleri, 2 (3), 163-171.

Afetlerde Psikososyal Hizmetler Birliği (APHB). (2011)  Psikososyal Uygulamalar Katılımcı Kitabı

Kukuoğlu, A. (2018). Doğal Afetler Sonrası Yaşanan Travmalar ve Örnek Bir Psikoeğitim Programı, Afet ve Risk Dergisi, 1 (1), 39-52.

Işıklı, S. (2013). Afetlerde Psikolojik İlkyardım, Ankara: Hamer.

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi
2 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
3 Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi
4 Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
5 Müdahale ve iyileştirme aşamalarında çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
6 Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
7 Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
8 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
9 Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme
10 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
11 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
12 Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
13 Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi
14 Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
15 Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
16 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
17 Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
18 Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin temel kavramsal yapı ve bilgilerle donanması.
19 Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme
20 Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme
21 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme
22 Alana ilişkin kendilerine yöneltilen soruları araştırma ve cevaplama; ayrıca eleştirel düşünebilme ve Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin problemlere çözüm üretebilme becerisini kazanabilme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 25
2. Kısa Sınav 25
3. Kısa Sınav 25
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 2 4 8
Final 1 20 20
Ödev 1 8 8
Toplam İş Yükü 128
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,12
Dersin AKTS Kredisi 5