Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Parazitoloji | LAB 112 | 2 | 2 + 1 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ŞADİYE BERNA AYKAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ŞADİYE BERNA AYKAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | |
Dersin İçeriği | To inform the staff working in the field of health about the structures, characteristics, transmission routes, diseases caused by parasitic organisms and their diagnosis, and to introduce the tools and equipment used in the parasitology laboratory. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Parazit organizmalar ve parazitoloji hakkında temel bilgiler edinir | Anlatım, | Sınav, |
2 | Parazitoloji laboratuvarında kullanılan araç- gereçler, cihazlar ve mikroskopların kullanımını öğrenir | Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav, |
3 | Dışkı inceleme yöntemlerini ve serum fizyolojik ve lugol ile preparat hazırlama ve mikroskopta inceleme öğrenilir. Gözle görülen parazitlerin Ascaris lumbricoides, Taenia saginata halkası, E.vermicularis vs. parazitleri tanıyabilecektir. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav, |
4 | İnce yayma ve kalın yayma için uygun bir şekilde kan alabilecek ve İnce yayma ve kalın yayma preparatları hazırlayabilecektir. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav, Sözlü Sınav, |
5 | Perianal materyal yöntemini tanımlayabilecek, materyal almasını bilecek, hazırlanan preparatı mikroskopta 10X oküler ve 10X objektifle, daha sonra 40X oküler ve 10X objektifle inceleyebilecektir. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav, Sözlü Sınav, |
6 | Parazitleri tanımlamada kullanılan spesifik boyama yöntemlerini tanımlayabilecek ve boyaları hazırlayabilecektir. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | Sınav, |
7 | Kan parazitlerinin tanısında kullanılan boyama yöntemini uygulayabilecek ve kan parazitlerini tanımlayabilecektir | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, |
8 | Ülkemizde görülen paraziter enfeksiyonları tanımlayabilecektir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
9 | Parazitolojik tanı yöntemlerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav, |
10 | Anlatım, | Sınav, | |
11 | Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav, | |
12 | Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav, | |
13 | Gösteri, Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sözlü Sınav, Sınav, | |
14 | Gösteri, Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav, Sözlü Sınav, | |
15 | Gösteri, Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav, Sözlü Sınav, | |
16 | Gösteri, Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav, | |
17 | Gösteri, Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav, | |
18 | Gösteri, Tartışma, Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Parazitolojiye giriş. Parazitlerin genel özellikleri. Sınıflandırılması ve Parazit inceleme yöntemleri | |
2 | Protozoonların genel özellikleri ve Tıbbi Parazitoloji içerisinde yer alan protozoonlar | |
3 | İnsan vücuduna yerleşen amipler (Entamoeba histolytica ve Entamoeba coli) ve ameobiasis. | |
4 | Diğer Barsak Protozoonları Giardia intestinalis ve Giardiasis; Balantidium coli, Dientamoeba fragilis, Isospora belli ve Cryptosporidium parvum, Cyclospora spp. , Sarcocystis spp. , Microsporidia, Trichomoniasis ( Trichomonas hominis , Trichomonas tenax, | |
5 | Plasmodium türleri ve sıtma, Babesia spp. | |
6 | Kan ve doku kamçılıları (Leishmania donovani, Leishmania tropica, Leishmania mexicana, Leishmania brasiliensis) | |
7 | Trypanosoma türleri (Trypanosoma brucei gambiense, Trypanosoma brucei rhodesiense, Trypanosoma cruzi) ve oluşturdukları hastalıklar, Toxoplasmosis ve Toxoplasma gondii, Pneumocystis carinii | |
8 | Helmintlere giriş ve nematodların genel özellikleri Bağırsak nematodları (Ascaris lumbricoides, Strongyloides stercoralis, Enterobius vermicularis, Trichuris trichiura, Ancylostoma duodenale, Necator americanus) | |
9 | Doku nematodları (Visceral larva migrans, Kutanöz larva migrans, Trichinella spiralis, Dracunculus medinensis) Filarial nematodları (Wuchereria bancrofti, Brugia malayi, Onchocerca volvulus, Loa loa, Dirofilaria spp. , | |
10 | Yıl içi Sınavı | |
11 | Sestodların genel özellikleri Taenia saginata, Taenia solium, Hymenolepis nana, Hymenolepis dimunuta, Dipylidium canium, Diphyllobothrium latum, | |
12 | Kist hidatik, Echinococcus multilocularis, Multiceps multiceps | |
13 | Trematodların genel özellikleri Schistosoma, Schistosoma spp. , Fasciola hepatica, Dicrocoelium dentriticum, | |
14 | Artropodların genel özellikleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | History, development and basic concepts of parasitology; working rules and tests to be applied in the parasitology laboratory; Classification and general characteristics of parasites; the structure, reproductive characteristics, metabolism of parasites that settle in humans and can cause disease; parasitic infections and transmission routes, treatment and prevention methods of parasitic infections; laboratory diagnosis of parasitic infections will be discussed. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak | X | |||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili teşhise yönelik verilerin eldesi ve muhafazası ile ilgili bilgi ve beceriye sahip olmak | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak | X | |||||
6 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | X | |||||
8 | Tarihi değerlere saygılı, Sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | X | |||||
9 | İş hukuku ve iş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak. | X | |||||
10 | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
11 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak. | X | |||||
12 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |