Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimin Sosyal ve Kültürel Boyutları EPT 512 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı eğitim ile ideoloji, sosyal sınıf, etnik köken, ekonomi, kültür ve cinsiyet arasındaki ilişkileri ortaya koymaktır. ?Yeni eğitim sosyolojisi? adı altında gelişen eleştirel pedagoji, örtük program, ekonomik ve kültürel yeniden üretim, eğitimdeki eşitsizlikler ve toplumsal cinsiyet konularını öğrenciler ile birlikte ele alıp tartışmaktır.

Dersin İçeriği

Eğitimde paradigmalar (İşlevci, Çatışmacı ve Yorumcu Paradigma), Eğitimin; kültür, ekonomi, sosyal sınıf ve ideoloji ile etkileşimi, eğitim ve cinsiyet ilişkileri, eğitimde fırsat eşitliği ve okul başarısızlığın sosyal ve kültürel nedenleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eğitim ile ideoloji arsındaki ilişkileri çözümler. Anlatım, Ödev,
2 Eğitim ile sosyal sınıf arasındaki ilişkileri karşılaştırır. Anlatım, Ödev,
3 Eğitim ile ekonomi arasındaki ilişkileri yorumlar. Tartışma, Ödev,
4 Eğitim ile kültür arasındaki ilişkileri açıklar. Tartışma, Ödev,
5 Eğitimde toplumsal cinsiyet ve cinsiyetçilik konusunu tartışır. Anlatım, Ödev,
6
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eğitimde Paradigmalar; İşlevci Paradigma
2 Çatışmacı ve Yorumcu Paradigma
3 Eğitim ve Yeni Bilgi Sosyolojisi
4 Eğitim ve Sosyal Sınıf İlişkileri
5 Eğitim ve Ekonomik Yeniden Üretim
6 Eğitim ve Kültürel Yeniden Üretim
7 Eğitim ve İdeoloji
8 Eğitim ve Etnik Köken, Irk ve Okul Başarısı
9 Örtük Program
10 Eğitim ve Cinsiyet
11 Eğitimde Fırsat Eşitliği
12 Ders Kitaplarına Eleştirel Bir Bakış
13 Postmodernizim ve Eğitim
14 Okul Bilgisinin Dağıtılması ve Eğitimde Gruplama
Kaynaklar
Ders Notu

TAN, Mine. Çatışmacı Paradigma. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
TAN, Mine. İşlevselci ve Yorumcu Paradigma. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
TAN, Mine. Eğitimde kadın-erkek eşitliği ve Türkiye gerçeği. İstanbul: TUSİAD Kadın-Erkek Eşitliğine Doğru Yürüyüş.
APPLE, Michael, Ideology and Curriculum. Boston: Routledge & Kegan Paul, 1979.
BOWLES, Samuel ve Herbert GINTIS, Schooling in Capitalist America. New York: Basic Books, 1977.
BOURDIEU, J. P. ve J. C. PASSERON, Reproduction in Education, Society and Culture. London: Sage, 1977.

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama
2 Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma
3 Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma
4 İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme
5 Program tasarısı hazırlama
6 Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma
7 Farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme
8 Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme
9 Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme
10 Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma
11 Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme
12 Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma
13 Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)