Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İleri Kan Fizyolojisi FZL 616 0 2 + 1 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. CAHİT BAĞCI
Dersi Verenler Prof.Dr. CAHİT BAĞCI,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilerin kan hücrelerinin özelliklerini ve görevlerini öğrenerek kan uyuşmazlığı,transfüzyonu, tromboemboli gibi durumlarda kanın önemini ileri düzeyde kavramalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği Bu derste kanın önemi, görevleri, bileşimi, kanın fiziksel ve kimyasal özellikleri, kan yapımı, eritrositler ve hemoglobin, anemi ve polisitemiler, vücudun enfeksiyonlara direnci, lökositler, granülositler, monosit-makrofaj sistemi ve inflamasyon, lökopeni, lÖkositoz, bağışıklık, lenfositler, alerji, kan grupları, kan uyuşmazlığı ve transfüzyon, hemostaz, kanın pıhtılaşma mekanizmaları, kanama nedenleri ve tromboembolitik durumlar anlatılacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kanın önemi, görevleri ve bileşimini öğrenebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
2 Kanın fiziksel ve kimyasal özelliklerini kavrayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
3 Kan yapımını anlayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
4 Eritrositler ve hemoglobin konularını kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
5 Anemi ve polisitemi konularını kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
6 Vücudun enfeksiyonlara direncini kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
7 Lökositler, granülositleri kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
8 Monosit-makrofaj sistemi ve inflamasyonu kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
9 Lökopeni, lokositozu kavrayabilir. Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Anlatım, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
10 Bağışıklık konusunu kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
11 Lenfositler, alerji, kan gruplarını kavrayabilir. Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
12 Kan uyuşmazlığı ve transfüzyonu kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
13 Hemostaz, kanın pıhtılaşma mekanizmalarını kavrayabilir. Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
14 Kanama nedenleri ve tromboembolitik durumları kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kanın önemi, görevleri ve bileşimi Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
2 Kanın fiziksel ve kimyasal özellikleri Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
3 Kan yapımı Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
4 Eritrositler ve hemoglobin Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
5 Anemi ve polisitemiler Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
6 Vücudun enfeksiyonlara direnci Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
7 Lökositler, granülositler Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
8 Monosit-makrofaj sistemi ve inflamasyon Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
9 Lökopeni, lokositoz Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
10 Bağışıklık Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
11 Lenfositler, alerji, kan grupları Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
12 Kan uyuşmazlığı ve transfüzyon Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
13 Hemostaz, kanın pıhtılaşma mekanizmaları Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
14 Kanama nedenleri ve tromboembolitik durumlar Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
Kaynaklar
Ders Notu Eric P. Widmaier. Vander İnsan Fizyolojisi
Ders Kaynakları Arthur C. Guyton, John A. Hall. Tıbbi Fizyoloji
Ganong´un Tıbbi Fizyolojisi
Eric P. Widmaier. Vander İnsan Fizyolojisi
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Fizyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibi olmak.
2 Bireysel olarak veya araştırma grupları içinde bilimsel projelere dâhil olma ve sorumluluk alma özgüvenini edinmek
3 Fizyoloji alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlamak, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapmak ve çözüm önerileri getirmek.
4 En az bir yabancı dilde araştırma yapabilecek düzeye sahip olmak.
5 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, çevresel, bilimsel ve etik değerleri gözetmek
6 Yüksek lisans eğitimi sırasında kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanıyla ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirlemek ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılmak.
7 Fizyoloji alanında uygulanan teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak.
8 Fizyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek.
9 Bilimsel araştırmanın hazırlanma ve uygulama süreçlerine katılarak deneyim sahibi olmak.
10 Programda fizyoloji ile ilişkili konularında edindiği temel bilgileri yazılı, sözlü ve görsel olarak ulusal ve uluslararası düzeyde etkin bir şekilde ifade edebilmek.
11 Fizyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan laboratuvar yöntemlerini uygulayabilmek
12 Çalışmalarının sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak sunabilmek.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 4 4
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6