Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer | IMM 500 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. UĞUR ŞEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MEHMET FIRAT, |
Dersin Yardımcıları | Prof.Dr. Şaduman Şen |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Gerçek araştırmacı veya bilim insanı olmanın koşulu olarak öğrenciler: • bilim ve teknolojinin temel özelliklerine aşina olmak, • bilim adamlarının temel özelliklerinin farkında olmak • bilimsel araştırma yöntemlerini öğrenmek • çevrimiçi yöntemlere özel önem vererek her türlü literatür taraması konusunda yeterli altyapıya ve pratiğe sahip olmak • araştırmaya karşı olumlu bir tutum geliştirmeyi öğrenmek • dürüstlük, özgünlük ve akademik özgürlük gibi bilimsel ve etik değerlerin temel unsurlarıyla donatılmış olmak ve aynı zamanda farklı araştırma suiistimalleri ve bunların olası sonuçlarının farkında olmak • hem yazılı (gayri resmi notlar ve mektuplar, resmi raporlar, tezler ve dergi makaleleri) hem de sözlü (sunumlar, bilimsel tartışmalar) iletişimin formatı, tarzı ve dilindeki gelenekleri vurgulayarak bilimsel bilginin paylaşımında iletişim becerilerini geliştirmek • öngörülebilir gelecekte bilgi teknolojisi araçlarının araştırmanın tüm aşamalarına hakim olacağı bilinciyle donatılmalı; • endüstriyel ve akademik araştırma yöntemleri arasındaki farkların farkında olmak • Araştırma finansmanının farkında olun ve araştırma teklifinin nasıl yazılacağını öğrenin. Böylece öğrenciler bu dersi başarıyla tamamlayarak şunları yapabileceklerdir: • araştırma konuları oluşturmak • mevcut bilginin iyi özetlerini geliştirmek • daha iyi araştırma çalışmaları tasarlamak • araştırmayı daha verimli ve etkili bir şekilde yürütmek • araştırmaya katılan diğer kişilerle daha profesyonel bir şekilde etkileşim kurun • daha iyi sözlü ve yazılı araştırma raporları sunmak • bilgi teknolojilerinin kullanımı konusunda bilgi sahibi olmak • "sorumlu bir bilim insanı/araştırmacı olmanın" temel unsurlarını anlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders, bilim ve mühendislik alanlarında lisansüstü düzeyde (özellikle Yüksek Lisans düzeyinde) kaliteli araştırmaların yürütülmesi için sağlam bir temel sağlamayı amaçlamaktadır. Bilimsel araştırma yöntemleri ve bunların araştırma sürecinin farklı aşamalarındaki etkileri incelenecektir. İlgili kaynakların nasıl bulunacağı ve en iyi şekilde nasıl kullanılacağı, araştırmaya yönelik olumlu bir tutumun geliştirilmesi, bilimsel değerlerin (dürüstlük, etik, özgünlük ve akademik özgürlük) takdir edilmesi ve bilimsel kaynakların kullanımında becerilerin geliştirilmesi konularına da vurgu yapılacaktır. uygun format, stil ve dil kullanılarak uygun akademik türler (araştırma önerileri, farklı rapor türleri, dergi makaleleri, tezler). Bilgi teknolojilerinin araştırmanın tüm aşamalarında (çevrimiçi literatür taraması, veri işleme, yazılı iletişim ve sunumlar) ve diğer çağdaş yöntemlerin kullanımı da bir dizi pratik uygulamayla birlikte ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Prof.Dr. Veysel Yılmaz, Doç.Dr. Füsun G. Alacapınar, Öğretim üyesi ders notları, Kitap, Anı yayınları, 6 Baskı
|
Ders Kaynakları | Örneklendirilmiş bilimsel araştırma teknikleri |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İmalat Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
2 | İmalat Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
3 | İmalat Mühendisliğinde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
7 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılasılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler. | ||||||
8 | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | İmalat mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | ||||||
12 | İmalat Mühendisliği uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve is hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|