Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Cam İle Frezeleme İşlemleri | IMM 559 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEDAT İRİÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Fatih ÖZEN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilgisayar destekli imalat (CAM) yöntemi, özellikle taşıt gövdeleri ve benzeri karmaşık geometriye sahip makine parçalarının imalatında, alternatifsiz bir yöntemdir. Bir imalat mühendisinin kesinlikle bilmesi ve uygulayabilmesi gereken CAD/CAM teknolojisi, gelişmiş fabrikaların hemen hepsinde kullanılmakta ve sürekli geliştirilmektedir. Bu ders kapsamında, CAD/CAM yöntemlerinin ağırlıklı kısmını oluşturan frezeleme işlemleri ele alınmıştır. |
Dersin İçeriği | 1. CAD/CAM metodu işlem algoritması 2. Tezgâh parametreleri, 3. Üç eksenli frezeleme operasyonları, 3.1. Hacim frezelemede kaba talaş kaldırma sekansları, 3.2. Hacim frezelemede ara kademe sekansları, 3.3. Yüzey frezeleme sekansları, 4. Kesici takımların sınıflama ve konumlaması, 5. Dört ve Beş eksenli frezeleme operasyonları için benzer sekanslar, 6. NC Takım yolu simülasyonları 7. NC Talaş kaldırma simülasyonları 8. Özelleştirme (customization) opsiyonları. 9. CNC Post-Process (Tezgaha özgü transfer yazılımı geliştirme) 10. G-Kodu dosya üretimi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | CNC talaşlı imalat makinalarını tanımak | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, | Ödev, |
2 | CAD/CAM için gerekli tazgah parametreleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
3 | Dik işleme merkezlerini tanır ve işlem yaptırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, |
4 | CAD/CAM operasyonlarını oluşturabilir ve geliştirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Benzetim, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | CAD/CAM metodu işlem algoritmaları ve CNC frezeleme teknolojisi | |
2 | CAD/CAM yazılımı ile uygulamalara giriş ve özelleştirmeler (Pro/ENGINEER) | |
3 | Tezgah parametrelerinin ve kesici takımların yazılıma tanıtılması | |
4 | Dik işlem merkezinde geometrik tanımı yapılabilen hacimlerin frezelenmesi için sekanslar (Profile, Trajectory sekansları) | |
5 | Matkap işlemleri (Hole making) | |
6 | Satıh frezeleme sekansları (Face milling) | |
7 | VİZE | |
8 | Dört ve beş eksenli frezelerde sekanslar | |
9 | NURBS ve Quilt yüzey frezeleme sekansları (Surface milling) | |
10 | Dik işleme merkezi için uygulamalar | |
11 | 4 ve 5 eksen frezeleme uygulamaları | |
12 | Takım yolu ve talaş kaldırma simülasyonları | |
13 | Tezgah speclerine göre Post-Process yazmak | |
14 | G-Kodu dosya üretimi ve CNC tezgahlarına transfer (DNC) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Pro/MFG PTC User?s Guide , Parametric Technology Corporation. 2. Pro/ENGINEER Wildfire 5.0 for Designers Textbook, Sham Tickoo. 3. Pro/ENGINEER Wildfire 2.0 Tasarım, analiz ve imalat. Cevdet Göloğlu |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İmalat Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
2 | İmalat Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
3 | İmalat Mühendisliğinde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
7 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılasılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler. | ||||||
8 | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | İmalat mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | ||||||
12 | İmalat Mühendisliği uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve is hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 3 | 8 | 24 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |