Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Hizmetin Dayandığı Temel Kavramlar ve Uygulama Alanları SHB 517 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FİKRET EFE
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı Sosyal Hizmet alanın temel kavramlarının tanıtılması ve ilgili terim ve kavramların nerelerde ve ne şekilde doğru olarak kullanılacağının kavratılmasıdır. Sosyal hizmetin temel kavramları, sosyal hizmetin tanımı ve kapsamı, sosyal hizmetin mesleki nitelikleri, toplum refahı ile ilgili kavramlar, çocuk, genç ve yaşlı refahı alanı ile ilgili kavramlar, sağlık alanı ile ilgili kavramlar, sığınmacı ve göçmen refahı ile ilgili kavramlar, sosyal yardım alanındaki kavramlar, sosyal hizmet becerilerine ilişkin kavramların öğrencilere kavratılması ve doğru kullanımı hedeflenmektedir.

 

Dersin İçeriği

Bu derste kavram, terim, sosyal hizmet, sosyal servis, sosyal hizmet ve sosyal servis terimleri arasındaki farklar, kuram, sosyal hizmet pardigması, sosyal hizmet kuramları, güçlendirme, empati, sosyla hizmet  müdalahaleyöntemleri, doğrudan müdahale, sosyal hizmetin etik ilkeler, delile (veriye) dayalı sosyal hizmet, sosyal refah, sosyla hizmet değer ve ilkeleri, sosyal hizmet uygulaması, sosyal inceleme tutanağı, sosyal inceleme raporu, değerlendirme, GZFT (SWOT) analizi, tanı koyma, gibi birçok temel kavramların tanımlamaları yapılacak, bu kavramların sosyal hizmet alanında nasıl doğru olarak kullanılacakları örnekler verilerer açıklanacaktır. Ödev, proje ve sınavlarla tüm bu hususların gözden geçirilmesi ve dönem sonu değerlendirmesi yapılacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal hizmetin kendine özgün alanı ve kavramlarının olduğu bilgisine ulaşır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav,
2 Sosyal hizmetin işlevi ve sosyal hizmet çalışmacılarının toplum içinde gerçekleştirdiği roller ve sorumlulukları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav,
3 Sosyal hizmet etik ilkelerini ve bunların önemini ve pratikte nasıl uygulayacağı bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Sözlü Sınav,
4 Ülkemizdeki çok sayıda korunmaya, bakıma muhtaç dezavantajlı çocuk, yaşlı, kadına hizmet veren kurum ve kuruluş bulunmaktadır. Dersi alan öğrenciler müracaatçı statüsündeki kişilere hangi kurumların hizmet verdiğini bilir Anlatım, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
5
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kavram, terim, yaklaşım, paradigma, kuram, müracaatçı sistemi, sosyal hizmet, sosyal servis kavramlarının tanımları, ayırt edici özellikleri örneklerle açıklamaları yapılır Önerilen kaynakların incelenmesi
2 Sosyal hizmet pardigması, sosyal hizmet kuramları ve müdahale yöntemleri genel olarak tanıtılır Önerilen kaynaklar
3 Ekolojik ve güçlendirme yaklaşımları ve kültürel yeterlilik Önerilen kaynakların incelenmesi
4 Sosyal hizmet müdahale yöntemleri, doğrudan müdahale, empati ve sosyal hizmet için önemi Önerilen eserler
5 Etik terimi ve sosyal hizmet etik ilkeleri Önerilen kaynaklar
6 Ödev: Öğrencilere sosyal hizmetin etik ilkeleriyle ilgili bir konu ödev verilecek ve derste öğrencilerden gönüllü olanlara sunum yapma şansı verilecek Öğrencilerin araştıracakları çeşitli kaynaklar
7 Delile (veriye) dayalı sosyal hizmet, GZFT analizi Önerilen kaynakların incelenmesi
8 Arasınav
9 Sosyal refah, sosyal hizmet uygulama düzeyleri: mikro, mezzo, makro Önerilen kaynaklar
10 Sosyal hizmet raporlama terimleri: sosyal inceleme tutanağı, sosyal inceleme raporu, değerlendirme, tanı koyma, öneri, planlama, izleme ve takip, sonlandırma
11 Sosyal hizmette danışmanlık, süpervizyon Önerilen kaynaklar
12 Bireyle, grupla ve toplumla sosyal çalışma Önerilen kaynaklar
13 Vaka yönetimi, klinik sosyal hizmet önerilen kaynaklar
14 Toplum refahı ve toplum sosyal hizmeti önerilen kaynaklar
Kaynaklar
Ders Notu

 

 

 

Ders Kaynakları

Tomanbay, İlhan, Sosyal Çalışma Sözlüğü - Toplumbilim, Ruhbilim, Eğitbilim, Yöntembilim, Nüfusbilim, Hukuk ve Ekonomi Boyutlarıyla, Ankara: Selvi, 1999 (13.5x19.5 cm. 488 syf.)

Çeşitli makaleler

Gambrill, E. (2006). Evidence-based practice and policy: Choices ahead. Research on Social Work Practice, 16(3), 338-357. Gibbs, L., & Gambrill, E. (2002). Evidence-based practice: Counterargument to objections. Research on Social Work Practice, 12(3), 452-476. Pollio, D.E. (2006). The art of evidence-based practice. Research on Social Work Practice, 16(2), 224-232.

Rosen, A. (2003). Evidence-based social work practice: challenges and promise. Social Work Research, 27(4), 197-208. Webb, S.A. (2001). 

https://www.carthage.edu/social-work/student-resources/vocabulary/

Duyan, V. (2012). Sosyal Hizmet, Temelleri, Yaklaşımları, Müdahale Yöntemleri. Ankara: SHUDER 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki bilgiye sahip, teorik bilgiyi çalışma ortamlarında kullanabilir, insan ilişkileri ve iletişim yeteneğine sahip, ekip çalışması yapabilir.
1 Mesleki bilgiye sahip, teorik bilgiyi çalışma ortamlarında kullanabilir, insan ilişkileri ve iletişim yeteneğine sahip, ekip çalışması yapabilir.
2 Dünya ve Türkiye´deki risk gruplarını tanır ve bilir.
2 Dünya ve Türkiye´deki risk gruplarını tanır ve bilir.
3 Risk gruplarının (çocuk, genç, yaşlı, engelli, aile, kadın) sebepleri konusunda bilgi sahibidir
3 Risk gruplarının (çocuk, genç, yaşlı, engelli, aile, kadın) sebepleri konusunda bilgi sahibidir
4 Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini bilir.
4 Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini bilir.
5 Sosyal hizmet konularında bilimsel çalışma yapabilme bilgisine sahiptir.
5 Sosyal hizmet konularında bilimsel çalışma yapabilme bilgisine sahiptir.
6 Araştırma tasarlar, veri toplar, verileri analiz eder ve elde edilen bulguları yorumlar.
6 Araştırma tasarlar, veri toplar, verileri analiz eder ve elde edilen bulguları yorumlar.
7 Sosyal hizmetle ilgili bilimsel yaklaşımları öğrenir, alanla ilgili yenilikleri takip eder.
7 Sosyal hizmetle ilgili bilimsel yaklaşımları öğrenir, alanla ilgili yenilikleri takip eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 10
1. Sözlü Sınav 20
1. Proje / Tasarım 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)