Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kontrol Sistemleri Dizaynı | MEK 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEZGİN KAÇAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere kontrol sistemlerini tanıtarak, kontrol |
Dersin İçeriği | Kontrol Sistemlerine Genel Bakış, Kontrol sistemlerinde kullanılan klasik denetleyici çeşitleri ve dizaynı, MATLAB ile kontrol sistemlerinin analizi ve dizaynı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kontrol Sistemlerini tanımlayabilme | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
2 | Kontrol sistemlerinde kullanılan klasik denetleyici çeşitlerini tanımlayabilme | Anlatım, Benzetim, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
3 | P, PI, PD ve PID denetleyicisi tasarımı ve ayarı yapabilme | Anlatım, Benzetim, Problem Çözme, | Ödev, Proje / Tasarım, Sınav, |
4 | İleri, geri ve İleri-Geri faz denetleyicisi tasarımı ve ayarı yapabilme | Anlatım, Benzetim, Problem Çözme, | Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | MATLAB programında sistemleri tanımlayabilme | Anlatım, Benzetim, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
6 | Matlab Programı ile kontrol sistemlerini analiz edebilme | Anlatım, Benzetim, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
7 | Matlab Programı ile kontrol sistemlerini tasarlayabilme | Anlatım, Benzetim, Problem Çözme, | Sınav, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kontrol Sistemlerine Genel Bakış | |
2 | Kontrol sistemlerinin zaman boyutunda analizi | |
3 | Kontrol sistemlerinin frekans boyutunda analizi | |
4 | Kontrol sistemlerinin kök yer eğrisi analizi | |
5 | Kontrol sistemlerinde kullanılan klasik denetleyici çeşitleri ve dizaynı, P denetleyicisi ve dizaynı, PI denetleyicisi ve dizaynı | |
6 | PID denetleyicisi ve dizaynı | |
7 | İleri faz denetleyicisi ve dizaynı, Geri faz denetleyicisi ve dizaynı | |
8 | İleri-Geri faz denetleyicisi ve dizaynı | |
9 | Kritik frekans ve kritik kazanç değerlerinin Routh Tablosundan bulunması | |
10 | Kritik nokta bilgilerini kullanarak denetleyici dizaynı, Ziegler- Nichols metodu | |
11 | MATLAB programında kontrol sistemlerinin tanımlanması | |
12 | MATLAB programında kontrol sistemlerinin zaman, frekans ve kök yer eğrisi analizi | |
13 | MATLAB sisotool aracı ile denetleyici tasarımı | |
14 | MATLAB sisotool aracı ile denetleyici tasarımı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Konu ile ilgili dergi ve konferanslarda yapılmış yayınlar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | ||||||
3 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
4 | Mekatronik mühendisliğinin gerektirdiği makine, elektronik ve bilgisayar yazılım-donanım bilgisi ile birlikte haberleşme ve kontrol teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
5 | Eldeki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi işleyebilme ve uygulama becerisi, değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
6 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
7 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
8 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
9 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
12 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak | ||||||
13 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
14 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
15 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Proje / Tasarım | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |