Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gıda Güvenliği ve Toksikoloji GDM 542 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SUZAN ÖZTÜRK YILMAZ
Dersi Verenler Prof.Dr. SUZAN ÖZTÜRK YILMAZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Gıdaların tüketiminde insan sağlığına zararlı olabilecek etkenleri, nedenlerini, kaynaklarını ve önleme yollarını öğrencilere göstermek.

Dersin İçeriği

Gıdalardan kaynaklanan toksik/zararlı unsurlar ve enfeksiyonlar, sağlığa zararlı etkileri ve korunma yöntemleri, gıda kaynaklı tehlikeler/ toksik ögeler, güvenli gıda üretimi ve yeni yöntemler, gıda güvenliği yönetim sistemleri, gıda güvenliği uygulamaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Gıda güvenliğinin ve Toksikolojinin önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav,
2 Gıda kökenli sağlık riskleri ve Gıda güvenliği yönetim sistemleri hakkında bilgi sahibi olur. Gösteri, Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, Sınav, Ödev,
3 Gıdalarla alınan toksik maddelerin sağlık üzerine etkilerini, mekanizmalarını ve önleme yöntemlerini kavrar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
4 Zehirli mantarlar, mantar zehirlenmeleri ve toksinleri hakkında bilgi sahibi olur. Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, Gıda güvenliği ve Toksikolojide temel kavramlar
2 Gıda güvenliğinin önemi ve ilgili yasalar
3 Bazı toksik maddelerin analiz yöntemleri
4 Gıda kökenli sağlık riskleri 1 (bakteriler ve küfler)
5 Gıda kökenli sağlık riskleri 2 (bakteriler, parazitler, virüsler)
6 Gıda kökenli sağlık riskleri 3 (doğal gıda kontaminantları)
7 Gıda kökenli sağlık riskleri 4 (kimyasal kontaminantlar)
8 Gıda katkı maddeleri
9 Mantar zehirlenmeleri ve toksinleri
10 Gıda güvenliğinde hijyen ve sanitasyon
11 Gıdalarla alınan toksik maddelerin sağlık üzerine etkileri
12 Gıda güvenliği yönetim sistemi standardları( ISO 22000, HACCP, GMP, BRC, IFS, EFSIS)
13 Gıda Güvenliği Uygulamaları
14 Sunumlar ve yıl sonu değerlendirmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Gıda güvenliği ders notları, Sakarya Üniversitesi.

Ders Kaynakları

1. Toksikoloji, Besin Güvenliği ve Çevre Sağlığı kitabı, 2010. AÖF yayınları, Eskişehir.

2. Topal Ş., Gıda Güvenliği ve Kalite Yönetim sistemleri, 1996. TÜBİTAK.
3. Food Safety, Julie Miller Jones, 2004, CRS Press.
4. Erkmen O., Bozoğlu F., Food Safety, 2008, İlke Yayınevi, Ankara.
5.Göktan D., Tunçel G., Gıda Güvenliği Uygulamaları, 2011, Bornova, İzmir.
6.Başoğlo F., Gıda Kalite Kontrolünün Esasları ve Gıda Güvenliği Yönetim Sistemleri 2011, Dora Yayınevi, Bursa.

7. Yurttagül M., Ayaz A., 2008. Besinlerdeki Toksik Ögeler I-II, Hacettepe Üniv., Ankara.

8. Erkmen O., 2010. Gıda Kaynaklı Tehlikeler ve Güvenli Gıda Üretimi, Gaziantep, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 53, 220-235.

9. Esatkaya A. E., 2014. www. türktox.org.tr/gida, Gazi Üniv., Toksikoloji Abd.

10.  John De Vries, Food Safety and Toxicity, 2021, 368 sayfa,  CRC Press.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi edinebilme X
6 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
7 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
8 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
9 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
10 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
11 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Performans Görevi (Seminer) 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Final 1 30 30
Ödev 1 25 25
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Toplam İş Yükü 139
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,56
Dersin AKTS Kredisi 6