Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Şehirleşme ve Çevre Problemleri COG 508 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUHAMMET KAÇMAZ
Dersi Verenler Doç.Dr. MUHAMMET KAÇMAZ,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Şehir coğrafyası ile ilgili kavramlar ve konular ile ilgili genel bilgilerin verilmesi, şehirlerin kökeni ile ilgili teorilerin ve ilk şehirlerin kuruluş ve gelişme nedenlerinin, Dünya'da ve Türkiye'de şehirleşmenin gelişiminin, şehrin insan, kültür, toplum, ekonomi üzerindeki etkilerinin anlaşılması. Şehir ve planlamanın önemini ortaya konulması, kentsel dönüşüm sürecinin şehirler üzerinde etkisi ile şehir ve çevre problemleri hakkında bilgilerin verilmesi. Şehircilik ile ilgili güncel yaklaşımların ele alınması. 

Dersin İçeriği

Şehir Coğrafyası, Kavramlar, Teoriler

Dünyada ve Türkiye'de Şehirleşme 

Şehir Kültür, İnsan, Toplum, Ekonomi, Planlama, Kentsel Dönüşüm

Şehir ve Çevre Problemleri 

Sürdürülebilir, Yaşanabilir, Akıllı Şehirler 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Şehirleşmenin önemini kavrayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Şehirleşmenin etkilerini mesken, çevre ve bölge planlaması açısından değerlendirebilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Şehircilik meseleleriyle ilgili ekonomik, kültürel ve sosyal yönden analizler yapabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Şehir Coğrafyası, Tanımlar ve Çalışma Konuları [2]
2 Şehirlerin Kökeni ve Başlıca Teoriler [2]
3 Şehirleşmenin Nedenleri ve İlk Şehirler [2]
4 Dünya'da ve Türkiye'de Şehirleşme [2]
5 Şehir, Kültür ve İnsan [2]
6 Şehir Ekonomisi [2]
7 Şehir ve Planlama [2]
8 Kentsel Dönüşüm [1]
9 Şehir ve Çevre Problemleri (Mekânsal Problemler, Nüfus, Konut, Trafik, Gürültü) [2] [1]
10 Şehir ve Çevre Problemleri (Su, Toprak, Hava Kirliliği) [2] [1]
11 Şehir Toplumu ve Sağlığı [2]
12 Şehirlerin Çöküşü ve Ölümü [2]
13 Sürdürülebilir Şehirleşme, Yaşanabilir Şehirler [2]
14 Sürdürülebilir Şehirleşme, Akıllı Şehirler [2]
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Alpaslan Aliağaoğlu, Abdullah Uğur; 2010, Şehir Coğrafyası, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara

Şehir Coğrafyası I-II, Süha GÖNEY, Beta Yayıncılık, 2017

Şehirler, John Reader, Yapı Kredi Yayınları, 2007

Şehirciliğin Kuramsal Temelleri, Ruşen Keleş, İdealkent Yayınları, 2016

Korkut Tuna, Şehir Teorileri, İz Yayıncılık, 2013

Henri Lefebvre, Şehir Hakkı, Sel Yayıncılık, 2015 

David Harvey, Kent Deneyimi, Sel Yayıncılık, 2015

David Harvey, Sosyal Adalet ve Şehir, Metis Yayınları, 1996

Jane Jacobs, Büyük Amerikan Şehirlerinin Ölümü ve Yaşamı, Metis Yayınları, 2015

İlhan Tekeli, Yerleşmeler İçin Temsil Sorunları ve Strateji Önerileri, İedalKent, 2016

Korkut Tuna; Şehir ve Konut, İnsanca Yaşamak İçin, Babil, 2005

Max Weber, Modern Kentin Oluşumu, Yarın Yayınları, 2015

İlhan Tekeli; Kent, Kentli Hakları, Kentleşme ve Kentsel Dönüşüm, Tarih Vakfı Yurt Yayınları 

Robert E.Park, Ernest W. Burges; Şehir, Kent Ortamında İnsan Davranışlarının Araştırılması Üzerine Öneriler, Heretik, 2016

David Harvey, Asi Şehirler, Metis Yayınları, 2012

David Harvey, Sermayenin Mekanları, Sel Yayıncılık, 2012

Melih Ersoy, Kentsel Planlama (Ansiklopedik Sözlük), Ninova, 2016

Melik Ersoy, Kentsel Planlama Kuramları, İmge Kitabevi, 2016

Elif Akay (Editör), Şehir Planlamada Analiz ve Değerlendirme Teknikleri, Literatür, 2014

Aynur Can, Mahmut Doğan, Bir Şehir Kurmak Turgut Cansever'le Konuşmalar, Klasik, 2015

https://www.idealkentdergisi.com/

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek
2 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek
3 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek
4 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki i güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek
5 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek
6 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2)
8 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojilerinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek
9 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek
10 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
14 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.
15 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 3 8 24
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6