Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Coğrafyada Tahmin Yöntemleri COG 522 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

İstatistik

CBS uygulamaları

 

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. BEYZA USTAOĞLU
Dersi Verenler Prof.Dr. BEYZA USTAOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Mekânsal olay ve olguların gelecekteki olası durumlarını çeşitli tahmin yöntem ve tekniklerini kullanarak öngörebilme ve buna göre bölge planlamanın alt yapısını oluşturan gelecek senaryolarını hazırlayabilme becerisini kazandırmak.

Dersin İçeriği

Mekânsal olay ve olguların genel işleyiş düzeninin çeşitli yöntem ve tekniklerle analizinin yapılması ve elde edilen bulgulara göre gelecek tahminlerinin yapılması ve her olası duruma göre farklı senaryoların üretilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çeşitli tahmin yöntemlerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
2 Farklı tahmin tekniklerini kullanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
3 Sanal ortamda olayları canlandırma tekniklerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
4 Coğrafi olayların gelişim eğilimini analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Ödev, Sınav,
5 Coğrafi olaylardaki olası değişmeleri bilir Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
6 Coğrafi görünümdeki değişimleri içeren senaryolar üretir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel kavramlar ve tanımlar
2 Tahmin ve Tahmin Modelleri
3 Hipotez Testleri ve Örneklemeler
4 Varyans Analizi
5 Varyans Analizi ile ilgili uygulamalar
6 Korelasyon
7 Korelasyon Analizi ile ilgili uygulamalar
8 ARA SINAV
9 Regresyon Analizine Giriş
10 Regresyon Analizi ile ilgili uygulamalar
11 İnterpolasyon Yöntemleri
12 Mann Kendall Trend Analizi
13 Gelecek senaryolarını hazırlama teknikleri
14 Niteliksel ve Niceliksel gelecek araştırmaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Peter A. Rogerson,2001,Statistical Methods for Geography, Print ISBN: 9780761962885.

Sneyers R., 1990. On the statistical analysis of series of observations, WMO Technical Note 143, WMO No: 415, TP-103, Genva, World Meteorological Organization, pp:192. 

Ustaoğlu, B. 2012. Matlab'da İklim Veri Analizi ve Uygulamaları.

Çubukçu, M. 2019. Planlamada ve Coğrafya'da Temel İstatistik ve Mekansal İstatistik. Nobel Kitabevi.

SPSS 15.0 ile Veri Analiz Yöntemleri. 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek X
2 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek X
3 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek X
4 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki i güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek X
5 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek X
6 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek X
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2)
8 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojilerinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek
9 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek X
10 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer X
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. X
13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
14 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.
15 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 3 8 24
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6