Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sağlık Hizmetlerinde Pazarlama SAY 302 6 4 + 0 4 7
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SEMİH OKUTAN
Dersi Verenler Doç.Dr. SEMİH OKUTAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencileri sağlık hizmetlerinde pazarlama alanındaki güncel bilgi ve beceriler ile donatmak, gerek kamu, gerekse özel sağlık kuruluşlarında rekabet avantajı kazandırmaya yönelik ilgili yönetim kademelerine hazırlamak. Bunu yerine getirirken de yalnızca operasyonel işlemlerin sınırlamasında kalmamak, fakat aynı zamanda stratejik bir bakış açısı kazandırmak.

Dersin İçeriği

Sağlık Hizmetlerinde Pazarlama dersinde sağlık hizmetleri piyasası ve bir ürün olarak sağlık, rekabet ve rekabetçi piyasa yapılanması, sağlık kuruluşlarında pazar konumlandırması, marka yönetimi, pazarlama stratejileri üzerinde belirleyici sistem unsurlarının tanımlanması, pazarlama karması ve her bir pazarlama karmasına ilişkin rekabetçi stratejilere yer verilecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sağlık hizmetlerinde pazarlama ve markalaşma stratejileri ve uygulamalarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Bir piyasada relabeti belirleyen güçleri ve rekabet avantajı kavramını tanımlar, jenerik stratejileri sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Piayasa türlerini bilir, farklı piyasa yapılarında rekabet türlerini ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Sağlık ve hastalık kavramlarını bilir, sağlık hizmeti türlerini ve sağlık hizmeti kurumlarını ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 Sağlık hizmetleri pazarlamasını tanımlar, pazarlama ve müşteri karmalarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
6 Pazarlamanın özelliklerini ve amacını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
7 Sağlık kurumlarında pazarlamanın ayırt edici özelliklerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
8 Sağlık hizmetlerinde pazarlamayı teşvik eden güçleri sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
9 Sağlık hizmetleri tüketici davranışlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
10 Sağlık hizmetlerinde pazarlama karmasını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel giriş ve yarıyıl boyunca işlenecek konuların gözden geçirilmesi Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, 2011.
2 Pazarlamanın tanımı, pazarlama karması, sağlık hizmetlerinde reklama ilişkin mevzuat, sağlık hizmetlerinde pazarlama karşıtı görüşler ve farklı ülke uygulamaları Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, 2011.
3 Sahiplik türlerine göre sağlık kuruluşları ve pazarlama fonksiyonu ilişkisi, pazarlama organizasyonu ve sağlık kurumunda pazarlama yöneticisinin yeri ve rolü Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, 2011.
4 Hizmetlerin genel özellikleri ve sağlık hizmetlerini farklılaştıran yönler, sağlık tanımı, sağlık hizmetlerinde üretim faktörleri, sağlık piyasası ve ekonomik sistem ilişkisi, sağlık ve hastalık ekonomisi, sağlık hizmetlerinde değer üretimi Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, 2011.
5 Pazar tanımı, pazarlamanın gerçekleşmesi için gerekli şartlar, talebin ortaya çıkışı ve talep türleri, pazarlama anlayışının evrimi, sağlık işletmesinin çevre unsurları ve pazarlama uygulamaları üzerindeki etkileri Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, 2011.
6 Sektör tanımı, sağlık sektörünün sınırları, değer zinciri, rekabet kavramı, rekabeti belirleyen unsurlar, rekabet avantajı sağlayan stratejiler, sektörel yoğunlaşma ve yoğunlaşma ölçütleri, rekabetin düzenlenmesi Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, 2011.
7 Pazar bölümlendirme tanımı, düşey ve yanal pazar bölümlendirme, birleştirme ve ayrıştırma stratejileri, sağlık hizmeti uygulamaları Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, 2011.
8 Sağlık hizmetlerinde ürün, ürün yaşam eğrisi kavramı, türleri, sağlık kuruluşlarında hizmet karması ve ürün stratejileri Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, 2011.
9 ARASINAV Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, 2011.
10 Fiyat, sağlık hizmetlerinde fiyatlandırma ve türleri, fiyatlandırma stratejileri ve sağlık hizmetleri uygulaması, fiyatın konumlandırma gücü Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, 2011.
11 Sağlık hizmetlerinde dağıtım fonksiyonu, perakende karması, sağlık hizmetlerinde dağıtım kanalı tercihleri, dağıtımda itme ve çekme stratejileri, sağlık hizmeti uygulamaları Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, 2011.
12 Sağlık hizmetlerinde ürün lansmanı, tutundurma, tutundurma karması, sağlık iletişimi, pazarlamaya karşılık halkla ilişkiler ve sağlık hizmetlerinde üstlendiği rol Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, 2011.
13 Pazar araştırmaları ve sağlık hizmetleri uygulamaları, pazarlama faaliyetlerinde performans ölçümü, hastane pazar araştırması ve pazarlama faaliyeti örnekleri Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, 2011.
14 Müşteri odaklılık, sağlık kuruluşuyla hastaları arasındaki etkileşim hiyerarşisi, müşteri odaklılık değer matrisi, nasıl daha fazla müşteri odaklı olunabilir, fark yaratmanın yolları Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, 2011.
Kaynaklar
Ders Notu

Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, 2011.

Ders Kaynakları

Yavuz Odabaşı, Mine Oyman, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Anadolu Üniv. Yay., 1994.,
Altunışık ve diğ., Modern Pazarlama, 2006
Montague Brown, Healthcare Marketing Management, Health Care Management Review, An Apsen Publication, 1992.
Philip Kotler and Roberta N. Clarke, Marketing for Helth Care Organizations, Prentice Hall Inc., Englewood Cliffs, New Jersey.
Philip Kotler, Soru ve Cevaplarla Günümüzde Pazarlamanın Temelleri, Acar Matbaacılık, İstanbul, 2006, (çev. Ümit Şensoy).

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık yönetimi alanına özgü yetkinlikler kazandırmak X
2 Sağlık sektöründe inovasyon ve girişimcilik özellikleri kazanmak X
3 Etkili, sözlü ve yazılı iletişim ve profesyonel sunum yapmak X
4 Güncel sağlık yönetim bilgilerine erişmek/ulaşmak ve ekip arkadaşlarına aktarma becerisi kazanma X
5 Örgütsel verileri analiz etmek X
6 Liderlik vasıflarını güncel sorunların çözümünde kullanmak X
7 Sağlık ekosisteminin gerektirdiği sorumluluk bilincine sahip olmak X
8 Sağlık hizmeti sunumunda yasal ve etik davranışlarda bulunmak X
9 Sağlık hizmetleri sunumunu etkileyen küresel bağlamı değerlendirmek X
10 Küresel sağlık hizmetlerindeki gelişimi kavramak/anlamak/yorumlamak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 172
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,88
Dersin AKTS Kredisi 7