Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Devletinin Yeniden Yapılanma Problemleri YAK 507 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TURGUT SUBAŞI
Dersi Verenler Doç.Dr. TURGUT SUBAŞI,
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Osmanlı Devletinin çöküş sürecinde devletin yeniden yapılanma problemlerinin incelenmesi.

Dersin İçeriği

Osmanlı Devletinin toplum yapısı ve özellikleri. Avrupadaki gelişmeler. III. Selim ve II. Mahmud Devri yenileşme hareketleri, Tanzimat Fermanı. Fermanın hukuki nitelikleri ve Tahlili. Tanzimat Döneminde kanunlaştırma çalışmaları. Islahat Fermanı. Tanzimata tepkiler. Siyasal örgütlerin kurulması. Meşrutiyet yönetimine geçiş. Meşrutiyet Dönemi yeniden yapılanma çalışmaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı Devlet yapısını tanıtır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
2 İlk Reform belgeleri ve reformların gelişmesindeki iç ve dış engellerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Ödev,
3 III. Selim ve II. Mahmut döneminde yapılan yeniliklerini inceler Anlatım, Soru-Cevap, Ödev,
4 Fransız İhtilalinin Osmanlı reformlarına etkilerini öğretir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
5 Temel hak ve özgürlükleri esas alan Hukuka dayalı çağdaş yeni bir düzenleme amaçlayan Tanzimat Fermanını inceler Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
6 Farklı unsurlardan oluşan Osmanlı devletinin toprak bütünlüğünü ve bağımsızlığını muhafaza edebilmek için giriştiği köklü reform hareketlerine Avrupanın güçlü devletlerinin desteğinin sağlanması için uyguladığı politikalarını öğretir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
7 Askeri, Ekonomik, sosyal ve yönetim alanlardaki aksaklıkları ortadan kaldırıp, Güçlü bir yönetim düzeni kurarak, Devleti dağılmaktan kurtarmayı amaçlayan girişimleri analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı Devlet Yapısının Tahlili
2 Avrupadaki gelişmeler ve Osmanlı Devleti.
3 İlk Reform Belgeleri
4 Reformların gelişmesindeki iç ve dış engeller.
5 III. Selim ve Nizam-ı Cedid Harekatı.
6 IV. Mustafanın saltanata gelişi ve Şeri Hüccetin hazırlanması; Sened-i İttifak ve Ayanlar
7 II. Mahmut döneminde Yeniçeri Ordusunun kaldırılması: Vaka-i Hayriye ve yönetim ile eğitim alanında yapılan yenilikler.
8 Tanzimat Fermanını gerekli kılan iç ve dış gelişmeler ve Fermanın hukuki nitelikleri ve Tahlili.
9 ARASINAV
10 Tanzimat Döneminde kanunlaştırma çalışmaları.
11 Kırım Savaşı, Paris Kongresi ve Islahat Fermanı.
12 Tanzimata Tepkiler ve Siyasal örgütlerin kurulması.
13 Meşrutiyet yönetimine geçiş ve Meşrutiyet Dönemleri yenileşme hareketleri.
14 Ekonomik ve toplumsal değişmeler.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1- Necdet Hayta ve Uğur Ünal, Osmanlı Devletinde Yenileşme Hareketleri, Ankara, 2005.
2- Niyazi Berkes, Türkiyede Çağdaşlaşma, İstanbul, 1978.
3- Roderic Davison, Osmanlı İmparatorluğunda Reform 1856-1876, (Çev.:O. Akınhay), 1997, İstanbul.
4- Ali Akyıldız, Tanzimat Dönemi Osmanlı Merkez Teşkilatında Reform 1836-1856, İstanbul, 1993.
5- İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, 1987, İstanbul.
6- Şerif Mardin, Türk Modernleşmesi, Makaleler 4, 1991, İstanbul.
Enver Ziya Karal, Osmanlı Tarihi, V, VI, VII ve VIII. Ciltler, Ankara, 1976.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6