Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer TDE 590 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. VİLDAN COŞKUN
Dersi Verenler Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU, Prof.Dr. ZİKRİ TURAN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Büşra AY, Arş. Gör. Melike KILIÇ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bilimsel araştırmanın yöntem ve tekniklerini öğreterek akademik çalışma becerisi kazandırmak. 

Dersin İçeriği

Bilimsel bir araştırma yaparken tespit, tasnif, tahlil, terkip ve takdir süreçlerinin öğretilmesi. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Knows the methods and techniques of a scientific research. Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav,
2 Can identify a problem for a scientific research. Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Problem Çözme, Sınav,
3 Will be able to determine the importance, limits and hypothesis of the research subject. Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Problem Çözme, Sınav,
4 Can choose the right method, model and sample for research Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Problem Çözme, Sınav,
5 Can collect, process and interpret research data. Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Problem Çözme, Sınav,
6 Gains sufficient academic equipment to write an article. Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Problem Çözme, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyal bilimlerde araştırma yöntem ve tekniklerine toplu bakış
2 Bilimsel araştırma yöntemlerindeki temel kavramların öğrenilmesi
3 Bilimsel araştırma yöntemlerindeki ilkelerin ve yaklaşımların öğrenilmesi
4 Araştırma konusunun belirlenmesi ve sınırlandırılması
5 Problem ve hipotezin belirlenmesi
6 Literatür taramasının yapılması
7 Araştırmanın yöntemi ve modelinin belirlenmesi
8 Giriş kısmının yazılması
9 Ara Sınav
10 Gelişme bölümünün yazılması
11 Verilerin sınıflandırılması ve araştırma bulgularının yorumlanması
12 Problemin çözümlenmesi
13 Araştırmanın sonuç kısmının yazılması
14 Örnek makale yazımı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Akademik Yazım Kuralları Kitapçığı (Ed. Doğan Kökdemir, Kürşad Demirutku, Okan Cem Çırakoğlu, Güler Işın, Bahar Muratoğlu, Zuhal Yeniçeri), Başkent Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Eleştirel-Yaratıcı Düşünme ve Davranış Araştırmaları Laboratuvarı.

Selçuk Çıkla, Dil ve Edebiyat Araştırmalarında Ahlak ve Yöntem, Akçağ Yayınları

Umberto Eco, Tez Nasıl Yazılır?, Can Yayınları.

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 Ferit Uslu - Bilimselliğin Kriteri ve Sınırları Problemi - Bilim, Bilim Olmayan ve Sahte 0,53 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. X
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. X
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. X
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Final 30
1. Yıl İçinin Başarıya 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ödev 1 10 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 139
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,56
Dersin AKTS Kredisi 6