Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Metin Tamiri ETE 529 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. BEDRİYE GÜLAY AÇAR
Dersi Verenler Prof.Dr. BAYRAM ALİ KAYA,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Bedriye Gülay AÇAR ÇALIK

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Klasik Türk Şiiri araştırmalarında bir metnin eksik yönlerini tanımak ve bu eksiklikleri giderme metotlarına hâkim olmak önemlidir. Araştırma sahasına yönlendirilecek öğrencinin, yazma eserlerdeki tahribat sebebiyle oluşan eksiklikleri tamamlama, vezin problemlerini çözme, metnin siyâk ve sibâkından hareketle çıkarımda bulunmak gibi özelliklere sahip olması gerekir. Bu özelliklerin kazandırılması içinde metin tamiri dersini almak gerekir.

Dersin İçeriği

Eski eserlerimizde rutubet, yanma, ıslanma, kurt yeme, yırtılma gibi çeşitli sebeplerle birtakım tahribat meydana gelebilmektedir. Bunlar metinde; bazen bir harfin, bazen hecenin, kelime veya kelime grubunun okunamaz hâle gelmesine sebep olmaktadır. Özellikle yazma eserler üzerinde görülen bu tür eksikliklerin, metnin aslına en uygun olabilecek şekilde vezin, anlam, gramer özellikleri gibi hususlara dikkat edilerek tamamlanması yolları öğretilir. Örnekler, metinler üzerinde çalışılır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Metin Tamirine dair teorik bilgiyi öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Metin tamirine dair teorik bilgiyi yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Klasik Türk şiiri metinleri üzerinde tamir becerisi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
4 Klaisk Türk şiiri metinleri üzerindeki vezin yanlışlarını gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Selami Ece, Metin Tamiri, Atatürk Ünv. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Erzurum 2014, 89-109.

M. Fatih Köksal, Eski Türk Edebiyatı’nda Tenkit ve Teori, Kesit Yay., İstanbul 2012.

M. Fatih Köksal, Metin Tamiri ( Usul ve Esaslar, Uygulamalar ve Bazı Teklifler), Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, S. 1, İstanbul 2008, 168-190

Salahattin Polat, Metin Tenkidi, Marmara Ünv. İlahiyat Fakültesi Yay. İstanbul 2000.

Ahmed Ateş, Metin Tenkidi Hakkında, Türkiyat Mecmuası, c. VIII, 1942,  253-267

Ali Nihad Tarlan, Metin Tamiri, İÜEFY, İstanbul 1937.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir.
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
2. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
3. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)