Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilgisayar Destekli İstatistik | KAL 502 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BAYRAM TOPAL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. BAYRAM TOPAL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İşletmelerde her gün çok sayıda veri bilgisayar ortamlarında toplanmaktadır. Bu verilerin istatistik teknikler kullanılarak analiz edilmesi ve veriden bilgiye dönüştürülmesi ile faydalı sonuçlara ulaşmak mümkün olacaktır. Dersin amacı veride mevcut fakat gizli kalmış olan bu faydalı bilgileri elde etmek için gerekli olan istatistik teknikleri öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Betimsel istatistikler, Grafiksel gösterimler, İstatistik karar verme hipotez testleri, Ki kare analizleri, Varyans analizi, Regresyon analizi, çoklu regresyon ve korelasyon, Kümeleme analizi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çeşitli konularda elde edilen verileri tanımlar, özetler ve görsel olarak açıklar | Problem Çözme, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, Sınav, |
2 | Kesikli ve sürekli rassal değişkenlere ait olasılık dağılımlarını ayırt eder ve söz konusu değişkenler için olasılık hesaplar. | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
3 | Araştırmaya uygun örnekleme yöntemlerini bilir | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
4 | Örneklem istatistiklerinden yararlanarak ana kütle parametrelerini tahmin eder | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
5 | Örneklem istatistiklerinden yararlanarak ana kütle parametreleri hakkında karar verir | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Veri analizi ile ilgili, temel kavramlar, veri toplama ve veri ölçüm yöntemleri | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
2 | Verilerilerin temizlenmesi, sınıflanması düzenlenmesi ve analize hazırlanması | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
3 | Verilerin frekans dağılımı ve çapraz tablolara dönüştürülmesi, grafiklerle gösterilmesi | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
4 | Merkezi eğilim ölçüleri, sapma ölçüleri asimetri ve basıklık ölçüleri ile betimlenmesi | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
5 | Parametrik hipotez testleri ve güven aralıklarının oluşturulması | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
6 | Parametrik olmayan testler | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
7 | Değişkenler arası ilişkiler: korelasyon, determinasyon, kısmi korelasyon ve sıra korelasyonu | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
8 | Regresyon analizi, en küçük kareler yöntemi, basit doğrusal, eğrisel regresyon analizi | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
9 | Çoklu regresyona analizi, regresyon modelinin ve parametrelerin testi | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
10 | Ki kare dağılımı ve çapraz tablolarda bağımsızlık testleri | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
11 | F dağılımı, Varyans anaizi, tek ve çok yönlü varyans analizi | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
12 | Çok değişkenli istatistik teknikler: Diskriminant analizi, faktör analizi | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
13 | Kümeleme analizi | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
14 | Veri analizi için SPSS ve Minitab kullanımı | Önerilen ders kitabının ilgili bölümü gözden geçirilecek |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Statistical Methods- For Business and Economics; 4th edi., Donald L. Harnett; Ashok K. Soni; Addison-Wesley Pub. Comp., 1991. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | X | |||||
2 | Kalite alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | X | |||||
3 | Kalite alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | X | |||||
4 | Kalite alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | X | |||||
5 | Kalite alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | X | |||||
6 | Kalite alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak | X | |||||
8 | Kalite alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
9 | Kalite alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | X | |||||
10 | Kalite alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | X | |||||
11 | |||||||
12 | |||||||
13 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 35 |
1. Ara Sınav | 65 |
Toplam | 100 |
1. Final | 55 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 15 | 30 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |