Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Altı Sigma KAL 508 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEMRA BORAN
Dersi Verenler Prof.Dr. SEMRA BORAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Altı sigma yaklaşımı milyonda 3.4 hata ile çalışmayı sağlayan kusursuzluk yaklaşımı olarak son 20 yıldır işletmelerin bir yönetim stratejisi, felsefesi olmuştur. Bu derste altı sigma yaklaşımı ayrıntılı olarak uygulama örnekleri ile anlatılacaktır.

Dersin İçeriği

Değişkenlik tanımı, normal dağılım ve parametreleri, sigma tanımı, Motorola’nın yaklaşımı, altı sigma organizasyonu, altı sigma uygulama adımları (TÖAİK).

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Normal dağılım ve hata ilişkisini kurar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 İyileştirme faaliyetlerinde uygun proje seçiminin önemini bilir Tartışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 TÖAİK’ün beş adımını açıklar: tanımla, ölç, analiz et, iyileştir ve kontrol et Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 İstatistiksel ve istatistiksel olmayan yöntem ve araçların TÖAİK adımlarında ne zaman ve nasıl kullanıldığını bilir Tartışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
5 Tasarımda altı sigmayı bilir Örnek Olay, Anlatım, Ödev, Sınav,
6 Yalın altı sigma bilir Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, Ödev, Sınav,
7 Hizmette altı sigma Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Değişkenlik tanımı ve nedenleri Ders notu
2 Normal dağılım ve parametreleri (Varyans ve ortalama) Ders notu
3 Sigma ve milyonda hata sayısı; Altı sigma yaklaşımı Ders notu
4 Altı sigma organizasyonu: uzman kara, kara, yeşil kuşak Ders notu
5 Altı sigma uygulama adımları; tanımlama Ders notu
6 Altı sigma uygulama adımları: ölçme Ders notu
7 Altı sigma uygulama adımları: analiz Ders notu
8 Altı sigma uygulama adımları: iyileştirme Ders notu
9 Altı sigma uygulama adımları: kontrol Ders notu
10 Tasarımda altı sigma Ders notu
11 Yalın altı sigma Ders notu
12 Altı sigma ve toplam kalite yönetimi Ders notu
13 Hizmet sektöründe Altı Sigma yaklaşımı Ders notu
14 Uygulama örnekleri Ders notu
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Altı sigma Yolu, Peter S. Pande, Robert P. Nevman, Roland R. Türkçe çeviri Nafiz Güder-Güneş Tokcan, Klan, 2000.
2.The Six sigma Handbook, Pyzdek.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek X
2 Kalite alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek X
2 Kalite alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek
3 Kalite alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek
3 Kalite alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek X
4 Kalite alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek X
4 Kalite alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek
5 Kalite alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek
5 Kalite alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek X
6 Kalite alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek X
6 Kalite alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak
8 Kalite alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek X
8 Kalite alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek
9 Kalite alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek
9 Kalite alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek X
10 Kalite alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
10 Kalite alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 2 10 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6