Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Fetih ve İskân Siyaseti Çerçevesinde Osmanlı Hümanizmi TAR 656 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. KERİM İLKER BULUNUR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

YOK

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Osmanlı Devleti´nin köklü ve uzun ömürlü olmasının altında yatan sebeplerin başında gelen fetih ve iskân siyasetlerinin önemi.
İslâm´da "Fetih" ne demekdir ve amacı nedir? Osmanlı Devleti´nde nasıl uygulanmışdır?
Osmanlı Devleti "emperyalist" ve "koloniyalist (sömürgeci)" bir devlet mi idi?

Osmanlı Devleti'ne "İmparatorluk" sıfatını yakıştırmak doğru mudur?

Osmanlı Devletinin kuruluş devrinde genişlemesinin âmilleri nelerdir? Bu konuda, kendilerine "kolonizatör" iftirası yakıştırılan gönül ehli mübeşşir dervişlerin rolleri.
Osmanlı devleti´nde reayaya uygulanan "iskân (yerleştirme)" hangi şartlarda ve hangi maksadlarla yapılmışdır?
İskân faaliyetlerinin gaza ve fetihle olan ilişkisi nedir?
Yukarıdaki soruların cevaplarını araştırma ve değerlendirme amacı güden bir dersdir.

Dersin İçeriği

1- Fetih teriminin izahı; fetih ile gaza, harb, istilâ, işgal, zabt vb. tabirler arasındaki farklar.
2- Osmanlıların savaş ve barış anlayışları ve metodları; Osmanlı hümanizmi ve kaynağı.
3- İskân çeşitleri ve fethedilen yerlere yapılan iskânların sebep ve sonuçları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu

1. M. Hüdai Şentürk, Osmanlı Devletinin Kuruluş Devrinde Rumelide Uyguladığı İskân Siyaseti ve Neticeleri, Belleten, Sayı: 218, TTK, Ankara 1993 (s. 89-112).
2. M. Hüdai Şentürk, Osmanlı Devletinde Bulgar Meselesi, TTK, Ankara 1992, s. 1-44 (Giriş bölümü).
3. M. Hüdai Şentürk, Balkanlar'da Osmanlının Manevî ve Maddî İzleri

Ders Kaynakları

1-Halil İnalcık, Osmanlı Fetih Yöntemleri (Otoman Methods of Conquest), Cogito, sayı: 19, s. 115-135.
2-Hüseyin Arslan, 16. yy. Osmanlı Toplumunda Yönetim, Nüfus, İskân, Göç ve Sürgün, İstanbul 2001.
3-Ö. Lutfi Barkan, "Sürgünler", İÜ İFM, C. XI, XIII, XV.
4-Ö. Lutfi Barkan, "Vakıflar ve Temlikler", Vakıflar Dergisi, C. II.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 10 0 0
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 15 0 0
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 15 600 9000
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 3 600 1800
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 3 600 1800
Ödev 1 0 0
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 3 600 1800
Toplam İş Yükü 14400
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 576
Dersin AKTS Kredisi 6