Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Poetik Metinler Işığında Yeni Edebiyat II TED 616 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAZMA YÖNTEMLERİ

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU
Dersi Verenler Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Büşra AY, Arş. Gör. Melike KILIÇ. 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yeni Türk Edebiyat Tarihi’nde başlangıçtan itibaren ortaya konulmuş poetikalar ve seçkin poetik metinler üzerinde durmak, bu metinler ışığında edebiyat, şiir ve düşünce tarihimizi yeniden incelemek, poetika ile edebi metinler arasındaki benzerlik ve ayrılıklar üzerinde durmak suretiyle yeni değerlendirilmelerin yapılmasına yardımcı olmak.

Dersin İçeriği

Bu derste, Ziya Paşa’nın, Abdülhak Hamid’in yeni şiir anlayışı ve Muallim Naci’nin poetik beyanname sayılan ‘mukaddime’ mahiyetindeki metinlerinden başlayarak A.Haşim’in, Rıza Tevfik’in, O.Veli’nin, Necip Fazıl’ın, Asaf Halet’in vb. (Örneğin. Harâbât Mukaddimesi, Makber Mukaddimes., Piyâle Mukaddimesi, Garip Önsöz’ü,“Antalyalı Bir Genç Kıza Mektup”,“Benim Gözümle Şiir Davası” ve Bile/Yazdı gibi metinler bağlamında) genel anlamda şiir, özel anlamda kendi şiir görüşleri, eser verdikleri dönemin karakteristiği de dikkate alınarak incelenmektedir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yeni Türk Edebiyatı’ndaki poetikaları ve seçkin poetik metinleri sıralar. Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav,
2 Yeni Türk Edebiyatı’ndaki poetikaları ve seçkin poetik metinleri açıklar. Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav,
3 Bu metinler ışığında edebiyat, şiir ve düşünce tarihimizi yorumlar. Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav,
4 Poetika ile edebi metinler arasındaki benzerlikleri ve ayrılıkları karşılaştırır. Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav,
5 Bu doğrultuda Poetika yorumunu geliştirir. Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav,
6 Poetikalar ve seçkin poetik metinler hakkında hükme varır. Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Poetika kavramı üzerine
2 Modern Türk edebiyatında poetikalar üzerine
3 Necip Fazıl’ın Poetikası ve değerlendirilmesi
4 Necip Fazıl’ın Poetikası ve ve değerlendirilmesi/ öncekilerle kıyaslama
5 Asaf Halet’in “Benim Gözümle Şiir Davası” gibi metinler
6 Asaf Halet’in “Benim Gözümle Şiir Davası” ve değerlendirilmesi
7 Necatigil’in Bile/Yazdı adlı kitabı ve değerlendirilmesi
8 Behçet Necatigil’in Kareler Aklar kitabı dolayısıyla poetik açılımı ve değerlendirilmesi
9 ARA SINAV
10 A.H.Tanpınar’ın “Antalyalı Bir Genç Kıza Mektub”u
11 İlhan Berk’in Poetika ve Mehmet Yaşın’ın Poeturka’sı
12 Sezai Karakoç’un Poetika ve değerlendirilmesi
13 Hilmi Yavuz’un poetik metinleri ve değerlendirilmesi
14 Postmodern poetik metinler üzerine. Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Orhan Okay, Cumhuriyet Döneminde Poetikalar;

2.M.K.Özgül.Yeni Türk Edebiyatında Manzum Poetikalar;

3.Hakan Sazyek Yeni Türk Edebiyatında Manzum Poetik Metinler/ Şiir Üzerine Şiirle;

4.Yeni Türk Edebiyatında Mukaddimeler (Ziya Paşa’nın Harâbât Mukaddimesi, Hâmid’in Makber Mukaddimesi., Hâşim’in Piyâle Mukaddimesi, Orhan Veli’nin Garip Önsöz’ü, A.H.Tanpınar’ın “Antalyalı Bir Genç Kıza Mektup” ve Asaf Halet’in “Benim Gözümle Şiir Davası” gibi metinlerden, Necatigil’in Bile/Yazdı adlı kitabına, hattâ , İlhan Berk’in Poetika ve Mehmet Yaşın’ın Poeturka’sına kadar birçok önemli metnin incelenmesi);

5.H.Akay, “Yeni Türk Edebiyatında Poetikalar Üzerine Düşünceler”, Seminer Notları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10
11
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6