Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim, Reform ve Sosyal Değişme EPO 504 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SUBHAN EKŞİOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin öncelikli amacı eğitim, reform ve sosyal değişme arasındaki karşılıklı ilişkileri ele almaktır. Tarihi süreç içerisinde eğitimde reform çabaları, öğretmenlerin sosyal değişmedeki rolleri, eğitimde değişimin engelleri, sosyal değişmede eğitimin rolü konusunda öğrencilere bilgi ve deneyimler kazandırılacaktır.

Dersin İçeriği

Eğitim ve toplumsal değişme ilişkileri, eğitimin ve öğretmenlerin toplumsal değişme sürecindeki etkileri, eğitim reformlarının başarısızlık nedenleri, dünden bugüne Türk eğitim tarihindeki eğitim reformlarının genel bir değerlendirmesi ele alınacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eğitim, reform ve sosyal değişme arasındaki ilişkileri kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Tarihi süreç içerisinde Türk eğitim tarihindeki reform çabalarını gerekçeleri ile kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Eğitimin sosyal değişme üzerindeki etkilerini kavrar Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Öğretmenlerin Türkiyenin toplumsal değişim üzerindeki etkilerini analiz eder Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
5 Eğitim reformlarının başarı ve başarısızlık nedenlerini açıklar Tartışma, Sınav, Ödev,
6 Avrupa Birliğine giriş sürecinde Türkiyede eğitim sistemindeki değişiklikleri yorumlar Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
7 Sivil toplum örgütlerinin eğitime katkılarını araştırır Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
8 Milli eğitim şura kararlarını değerlendirir Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
9 Yabancı uzmanların Türk eğitim sistemine ilişkin raporlarını tartışır Tartışma, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Değişim ve Toplumsal Değişimin Tanımı
2 Toplumsal Değişim Teorileri
3 Eğitim ve Toplumsal Değişim
4 Öğretmenlerin Toplumsal Değişmedeki Rolleri
5 Türkiyenin Değişim Sürecinde Eğitimin Rolü
6 Dünden Bugüne Belli Başlı Eğitim Reformları
7 Eğitim Şuralarının Değerlendirilmesi
8 Yabancı Uzman Raporlarının Değerlendirilmesi
9 Öğretmen Yetiştirme Sisteminde Reform
10 Eğitim Reformlarının Başarı ve Başarısızlık Nedenleri
11 Avrupa Birliğine Giriş Sürecinde Öngörülen Eğitim Reformları
12 Modernizm, Postmodernizm, Eğitim ve Değişim
13 İnternet, Yeni Bilgi Teknolojileri ve Değişim
14 Yaşam Boyu Eğitim ve Toplumsal Değişim
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

ESERPEK, Altan. Eğitim ve Sosyal Değişme. Ankara: A.Ü. E.F. dergisi c:10, s:1-2, 1978.
TEZCAN, Mahmut. Toplumsal Değişme ve Eğitim. Ankara: A.Ü. E.B.F. Yayınları, 1998.
GÖKÇE, Feyyat. Değişme Sürecinde Devlet ve Eğitim. Ankara: Eylül Yayınları, 2000
KAFADAR, Osman. Türk Eğitim Düşüncesinde Batılılaşma. Ankara: Vadi Yay., 1997.
AKYÜZ, Yahya. Öğretmenlerin Toplumsal Değişmedeki Etkileri(1848-1940). Ankara: 1972.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama
2 Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma X
3 Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma
4 İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme
5 Program tasarısı hazırlama
6 Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma X
7 Farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme X
8 Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme X
9 Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme X
10 Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma
11 Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme X
12 Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma
13 Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6