Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Alan Teorisi | FIZ 614 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRE TABAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Fizik Bölümü Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere elektromanyetik dalgaları ve sabit elektromanyetik alanları tanıtmak ve elektromanyetik alan denklemlerinin fiziksel problemlere nasıl uygulandığını göstermektir. |
Dersin İçeriği | Etkileşmenin yayılma hızı, İntervaller, Uygun zaman, Lorentz Dönüşümü, Hızların dönüşümü, Dört-vektörler, Dört boyutlu hız ve ivme, En küçük etki prensibi, Enerji ve Momentum, Relativite teorisinde temel parçacıklar, Bir alanda bir yükün hareket denklemleri, Gauge değişmezliği, Sabit elektromanyetik alan, Sabit bir üniform elektrik (manyetik) alanda hareket |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Relativitedeki bazı temel kavramları sıralar ve ana hatlarıyla açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
2 | Lorentz dönüşümlerini yazar ve relativistik problemlerde uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
3 | Elektromanyetik alanda yüklü parçacıkların hareketini tanımlar ve hareket denklemlerini yazar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
4 | Etkileşmenin yayılma hızının bütün eylemsizlik sistemlerinde değişmez olduğunu ve bu hıza ışık hızı dendiğini söyler. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
5 | Öz zamanın ne olduğunu ifade eder ve elde ettiği denklemlerden hareket eden sistemdeki bir saatin daha yavaş çalıştığını bulur. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
6 | Hareket eden bir eylemsizlik sistemindeki bir cetvelin boyu için Lorentz kısalması ifadesini elde eder ve bu ifadeyi yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
7 | Kontravaryant ve kovaryant vektörlerin özelliklerini ana hatlarıyla belirtir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
8 | Dört boyutlu hız ve ivme ifadelerini yazarak aralarındaki ilişkiyi ortaya koyar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
9 | Relativistik Lagrange fonksiyonunu Hamiltonun en küçük etki prensibinden hareketle elde edilebileceğini gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
10 | Enerjinin momentumla ilişkisini gösteren Hamilton fonksiyonunu elde eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
11 | Enerji ve momentumun dört boyutlu ifadelerini gösterir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etkileşmenin yayılma hızı | [1] Sayfa 1-3 |
2 | İntervaller | [1] Sayfa 3-7 |
3 | Uygun zaman | [1] Sayfa 7-9 |
4 | Lorentz Dönüşümleri | [1] Sayfa 9-12 |
5 | Hızların dönüşümü | [1] Sayfa 12-14 |
6 | Dört-vektörler | [1] Sayfa 14-23 |
7 | Dört boyutlu hız ve ivme | [1] Sayfa 23-25 |
8 | En küçük etki prensibi | [1] Sayfa 25-26 |
9 | ARASINAV | |
10 | Enerji ve Momentum | [1] Sayfa 25-26 |
11 | Relativite teorisinde temel parçacıklar | [1] Sayfa 46-48 |
12 | Bir alanda bir yükün hareket denklemleri ve Gauge değişmezliği | [1] Sayfa 49-52 |
13 | Sabit bir üniform elektrik (manyetik) alanda hareket | [1] Sayfa 52-64 |
14 | Uygulama problemleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Landau, L. D. and Lifshitz, E.M., The classical theory of fields , Butterworth Heineman, Amsterdam, 1994. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans ve Doktora eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. | X | |||||
2 | Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. | X | |||||
3 | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme. | X | |||||
4 | Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme. | ||||||
5 | Öğrencinin lisans ve lisansüstü çalışmalarından kazandığı bilgi ve deneyimlerini kullanarak bilimsel bir yayın hazırlayabilme. | ||||||
6 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeleme ve çözümleme becerisi. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |