Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilişsel Bilim ve Etmen Sistem Mühendisliği | ENM 601 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE SENCER |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SAFİYE SENCER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hesaplamalı Zeka nedir? Bir etmen, bir ortamda hareket eden bir şeydir. Akıllı bir etmen, eylemlerinin amaçlarına ve koşullarına uygun bir biçimde akıllıca hareket eden bir etmendir: değişen ortamlara ve hedeflere karşı esnektir deneyimden öğrenir Algısal sınırlamalar ve sonlu hesaplamalar göz önüne alındığında uygun seçimler yapar Yapay Zeka mı, Hesaplamalı Zeka mı? Bilimsel amaç: Doğal veya yapay sistemlerde akıllı davranışı mümkün kılan ilkeleri anlamak. Mühendislik hedefi: Akıllı etmenlerin tasarımının incelenmesi. kullanışlı, akıllı etmenlerin tasarımı için yöntemler belirlemek. Sonuç olarak, Sistemler ve matematiksel sistemler teorisi, çok aşamalı ve geniş ölçekli sistemler, uyarıcı ve öğrenen sistemler ile karmaşık sistemlere uygulanması, karmaşık sistemlerin analizi, etmen tabanlı imalat, üretim ve ekonomik sistemlerin gerçek dünya problemlerine uygulanarak analiz edilmesi.
|
Dersin İçeriği | Sistemler ve matematiksel sistemler teorisi, çok aşamalı ve geniş ölçekli sistemler, uyarıcı ve öğrenen sistemler, bilgi tabanlı sistemler, bilişsel bilim, örüntü tanıma, insan-makine sistemleri, hesap zekası ve metodolojisi, system metodolojisi ve tasarımı, teknoloji mühendisliği ve imalat sistemleri, etmen ve etmen teknolojileri, çok etmenli sistemler, fiziksel olarak dağıtık sistemler, geniş ölçekli system tasarımı ve etmen tabanlı imalat üzerine örnek olay incelemeleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sistem ve sistem analizi | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Etmen modellemenin nerede ve nasıl kullanılacağının öğrenilmesi | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
3 | Etmen benzetim teknikleri ve programları | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yapay zekaya giriş | 1. Hafta Sunusu |
2 | Yapay zekaya giriş | 2. Hafta Sunusu |
3 | Etmen sistemlere giriş | 3. Hafta Sunusu |
4 | Etmen sistemlere giriş | 4. Hafta Sunusu |
5 | Çok etmenli sistemler ve etmenler toplumu | 5. Hafta Sunusu |
6 | Çok etmenli çevrelerin karakteristikleri | 6. Hafta Sunusu |
7 | Etmen iletişimleri | 7. Hafta Sunusu |
8 | Etmen teknolojisinden imalat uygulamasına geçiş | 8. Hafta Sunusu |
9 | Etmen tabanlı modelleme | 9. Hafta Sunusu |
10 | Etmen tabanlı modelleme | 10. Hafta Sunusu |
11 | Planlama, çizelgeleme ve kontrol etmenleri | 11. Hafta Sunusu |
12 | Etmen tabanlı tedarik zinciri yönetimi | 12. Hafta Sunusu |
13 | Etmen tabanlı sosyal benzetim | 13. Hafta Sunusu |
14 | Etmen tabanlı benzetim | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
|
Ders Kaynakları | [2] Artificial Intelligence A Modern Approach” Stuart Russell, Peter Norving, Prentice Hall 2003 ISBN 0-13-080302 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulamaktır. | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilmektir. | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamaktır. | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilmektir. | X | |||||
5 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlamaktır. | X | |||||
6 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve ileri düzeyde değerlendirmektir. | X | |||||
7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk almaktır. | X | |||||
8 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmektir. | X | |||||
9 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlamaktır. | X | |||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilmektir. | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum sağlamaktır. | X | |||||
12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmektir. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 5 | 5 | 25 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |