Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Stokastik Süreçler ENM 605 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ELİF ELÇİN GÜNAY
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ELİF ELÇİN GÜNAY, Doç.Dr. SAFİYE SENCER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Doktora öğrencilerine stokastik süreçler konusunda genel bir beceri yetkinlik kazandırarak problemlerin modellenmesinde ve çözümünde stokastik süreçleri kullanabilmelerini sağlamak.

Dersin İçeriği

Temel olasılık konularının gözden geçirilmesi, Rassal değişkenler, Sürekli zaman stokastik süreçler, Kesikli zaman stokastik süreçler, Stokastik Süreçlerin temel özellikleri, Poisson Süreci ve özellikleri, Markov Süreçleri, Yenilenme Kuramı

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Olasılık ve istatistikte ileri konuları bilir ve kullanabilir Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
2 Stokastik süreçlerle ilgili temel kavramları anlayıp, kullanabilir. Proje Temelli Öğrenme , Anlatım, Proje / Tasarım,
3 Dinamik süreçleri stokastik olarak modelleleyebilir Problem Çözme, Sınav,
4 Bazı temel stokastik süreçleri analiz edebilir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav, Ödev,
5 Stokastik Süreçler ile ilgili alan araştırması Proje Temelli Öğrenme , Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel Olasılık Konularının Gözden Geçirilmesi
2 Kesikli Rassal Değişkenler: Olasılık ve Dağılım Fonksiyonları
3 Sürekli Rassal Değişkenler: Olasılık Yoğunluk ve Dağılım Fonksiyonları
4 Kesikli ve Sürekli Rassal Değişkenlerin Beklenen Değeri ve Varyansı
5 Bileşik Dağılmış Rassal Değişkenler, Koşullu Olasılık ve Koşullu Beklenen Değer
6 Stokastik Süreçlerle İlgili Temel Kavramlar
7 Kararlı Aralıklar ve Bağımsız Aralıklar Özellikleri
8 Poisson Süreci ve Özellikleri
9 Sıralı İstatistik
10 Markov Süreci: Temel Kavramlar
11 Sonlu ve Sayılabilir Durumlarda Markov Zincirleri
12 Yenilenme Süreçleri
13 Yenilenme Süreçleri (Devam)
14 Yenilenme Süreçleri (Devam)
Kaynaklar
Ders Notu

Ross, S. Introduction to Probability Models

Ders Kaynakları

Ross, S. Introduction to Probability Models

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulamaktır. X
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulamaktır. X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilmektir. X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilmektir. X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamaktır. X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamaktır. X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilmektir. X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilmektir. X
5 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlamaktır. X
5 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlamaktır. X
6 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve ileri düzeyde değerlendirmektir. X
6 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve ileri düzeyde değerlendirmektir. X
7 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk almaktır. X
7 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk almaktır. X
8 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmektir. X
8 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmektir. X
9 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlamaktır. X
9 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlamaktır. X
10 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilmektir. X
10 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilmektir. X
11 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum sağlamaktır. X
11 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum sağlamaktır. X
12 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmektir. X
12 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmektir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
2. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 25 25
Final 1 1 1
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Proje / Tasarım 1 30 30
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6