Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İşletmelerde Yapay Zeka ENM 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ESRA TEKEZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Günümüzde Zeki sistemlerin oluşturulabilmesi için gerekli olan Yapay zeka kavramını, konuları ve teknolojileri ile beraber tanıma, mühendislikte olan uygulamalarını öğrenme
Dersin İçeriği Zeka, yapay zeka kavramları, bilgi gösterimi, öğrenme, çıkarsama, yapay zeka arama metotları, bilgi tabanlı sistemler, yapay zekanın mühendislik uygulamalarından örnekler
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yapay zeka konularını ve teknolojilerini tanımlar , uygulama alanlarına örnekler verir Örnek Olay, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 İşletmelerde bir konuyu/bir problemi yapay zeka teknolojisi kullanarak modeller, çözer ve elde ettiği sonuçları değerlendirir Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, Sınav, Ödev,
3
4
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders Tanıtımı
2 Yapay Zekaya Giriş ve Tarihçe
3 Uzman Sistemler (US)
4 Bilgi Gösterimi
5 Bilgi Çıkarımı
6 İşletmelerde US uygulamaları
7 Bulanık Önermeler Mantığı
8 Bulanık Uzman Sistemler
9 Ara Sınav
10 İşletmelerde Bulanık Mantık Uygulamaları
11 Yapay Sinir Ağları (YSA)
12 Yapay Sinir Ağlarında Bilgi ve Zeka
13 Proje sunumları
14 Proje sunumları
Kaynaklar
Ders Notu 1- Ders sunuları Eğitim Bilgi Sistemine (www.ebs.sakarya.edu.tr) yüklenecek
Ders Kaynakları 2- Michael Negnevitsky, Artificial Intelligence : A Guide to Intelligent Systems (2nd Edition), Addison Wesley, 2005.
3- Russel, S., Norvig, P., Artificial Intelligence A Modern Approach, Prentice Hall, 2010.
4- Luger, G. Artifcial Intelligence, Addison Wesley, England, 2009.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulamaktır. X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilmektir.
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamaktır. X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilmektir.
5 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlamaktır.
6 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve ileri düzeyde değerlendirmektir.
7 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk almaktır.
8 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmektir.
9 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlamaktır. X
10 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilmektir.
11 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum sağlamaktır.
12 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmektir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6