Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı III (Ney) CNE 213 3 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek. 

Dersin İçeriği

Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Enstrumanını akord etme yeteneğine ulaşır. Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Ödev, Sınav, Performans Görevi,
2 Pozisyonlarla ilgili etütleri analiz eder. Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Performans Görevi, Sınav, Ödev,
3 Pozisyonlarla ilgili etütleri analiz eder. Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Performans Görevi, Sınav, Ödev,
4 Teknik, tavır ve yoruma dayalı eserleri uygular Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Performans Görevi, Sınav, Ödev,
5 Serbest eser yorumlama yapar. Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Performans Görevi, Sınav, Ödev,
6 Peşrevlerle ilgili örnekler verir. Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Bireysel Çalışma, Performans Görevi, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Buselik Makamı Buselik makamı hakkında nazari bilgiler, donanımı seyir karakteri, güçlüsü, dizisi, seyir karakteri hakkında genel bilgiler, buselik makamı ile ilgili ses kayıtlarının dinletilmesi
2 Kemençeci Nokolaki Buselik Peşrevi 1. hane Kemençeci Nokolaki Buselik Peşrevi 1. hane
3 Buselik Peşrevi 2. hane dem seslerden icrası Dem seslerde uzun ses çalışmaları, 2/4 ve 4/4 notalarla dem seslerde egzersiz çalışmala
4 İsmail Baha Sürelsanın buselik şarkısı “Güle sor bülbüle sor” Buselik makamında şarkılar ve saz eserlerinin dinletilmesi
5 Hicaz makamı Hicaz makamı hakkında nazari bilgiler, seyir örnekleri, hicaz makamında yapılmış şarkı örneklerinin ses kayıtlarının dinletilmesi
6 Hicaz ilahi “Nice bir uyursun” Hicaz makamında yazılmış ilahilerin araştırılıp dinlenmesi, birbirine benzeyen ve ayrılan yönlerinin, ritmsel özelliklerinin tespit edilmesi
7 Peşrevlere giriş Türk Musikisinde kullanılan formlar hakkında bilgi edinilerek, en çok hangi formlarda eser üretildiğinin tespit edilmesi
8 Saz semailerine giriş Peşrev ve saz semaileri arasındaki farklar bunların birlikte kullanıldığı formlar hakkında bilgi sahibi olunun çalışmalar, araştırmalar, ses kayıtlarının dinletilmesi
9 Veli Dede'nin Hicaz Humayum Peşrevi Hicaz ailesi makamları hakkında teorik bilgiler, hicaz makamı ile ilgili kayıtların dinletilmesi
10 Refik Fersan Hicaz Humayun Peşrevi Hicaz humayun makamı hakkında genel bilgiler, durağı, güçlüsü, dizisi, seyir karakteri..
11 Köçek Derviş Mustafa Dede Bayati Ayin Dördüncü Selam Derviş Köçek Mustafa Dede Bayati Ayin Dördüncü Selam
12 Hica son yürük semai 6/8 lik usuller ve bu usullerin kullanıldığı yerler hakkında genel bilgiler
13 Pozisyonlarla ilgili etütler Ney'de kullanılan parmak pozisyonları, parmak numaraları ve 2.ve 3. kademedeki parmak pozisyonlarının karışık olarak kullanılması
14 Genel tekrar Bu dönem öğrenilen bilgilerin evde çalışılarak gelinmesi ve tüm nazari konuların tekrar edilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Yrd.Doç.Dr.Süleyman Erguner  Erguner Ney Metodu İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu İstanbul 2003, Cengiz Atlan yayınlanmamış der notları,  

Ders Kaynakları

ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239 TRT TSM Arşivi,Türk Musikisi Ders notları ve Enstrumanla ilgili kayıtlar, bantlar
AKDOĞU, Onur, Türk Müziğinde Türler ve Biçimler, İzmir, 1996.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. X
2 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. X
3 Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
4 Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
5 Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
6 Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir. X
7 Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
9 Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır. X
10 Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir. X
11 Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4