Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı I (Mey-Zurna) CMZ 109 1 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. HASAN HÜSEYİN ŞAHİN
Dersi Verenler Arş.Gör. HASAN HÜSEYİN ŞAHİN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk Müziği unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrümanını tanıyabilmesini sağlamak. Makamların tanınmasını ve icrasını yerine getirebilme becerisini edinmek.Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek

Dersin İçeriği

Çalgının tanımı, tutuş tekniği, basit egzersizlerin çalınması. Metot takibi, eserin icrası, seviyeye uygun egzersizlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma,
2 Metot ile ilgili deneyim kazanır. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma,
3 Alternatif kaynaklar göstererek, konulara geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesini sağlar. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma,
4 Makamların tanınması ve icrasını yerine getirir. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma,
5 Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma,
6 Dersin amacına uygun olarak, öğrenim yöntem ve teknikleriyle temel kavramları verir. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma,
7 Teknik ve icra bakımdan uygulama yapar. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma,
8 Makam ve nota bilgisini geliştirir. Alıştırma ve Uygulama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mey Tarihçesi İlgili konu üzerine yazılı kaynaklardan bilgilere ulaşılması
2 Çalgının Yapısal Özellikleri Çalgının fiziksel yapısı, klavye üzerindeki bütün seslerin ve seslerin nasıl çıkarılması gerektiği gösteren resimlerin hazırlanması
3 Düz Ses Üfleme la-si-do-re-mi seslerinin ikilik ve dörtlük süreler içerisinde doğru dudak pozisyonuyla uzun uzun üfletilmesi ve klavyedeki perdelere aşina olmaya başlatılması
4 Aralık Çalışması Çeşitli aralıklarla ikilik ve dörtlük birimlerle yazılmış basit zamanlı etütlerin hazırlanması
5 Aralık Çalışması Çeşitli aralıklarla ikilik ve dörtlük birimlerle yazılmış basit zamanlı etütlerin hazırlanması
6 Parmak Egzersizleri Tiz fa natürel sol ve pest fa diyez sesleri de eklenerek çeşitli ritmik yapılarda etütlerin hazırlanması
7 Parmak Egzersizleri Öğrencinin bugüne kadar gördüğü yani klavye üzerinde bulunan sesleri daha iyi algılaya bilmesi için basit zamanlı ritmik yapılarda yoğun olarak 16‟lık birimler ile yazılmış etütlerin hazırlanması
8 Parmak Egzersizleri Öğrencinin bugüne kadar gördüğü yani klavye üzerinde bulunan sesleri daha iyi algılaya bilmesi için basit zamanlı ritmik yapılarda yoğun olarak 16‟lık birimler ile yazılmış etütlerin hazırlanması
9 Parmak Egzersizleri Öğrencinin bugüne kadar gördüğü yani klavye üzerinde bulunan sesleri daha iyi algılaya bilmesi için basit zamanlı ritmik yapılarda yoğun olarak 16‟lık birimler ile yazılmış etütlerin hazırlanması
10 Tınlatarak Üfleme Çalgının karakteristik yapısında yoğun olarak görülen tınlatarak üfleme tekniği anlatılarak belirli yerlerinde tınlamaların gösterildiği ve tınlatmaya uygun motifleri bünyesinde barındıran etütlerin hazırlanması
11 Etüt Çalışmaları Etüt çalışmalarının hazırlanması
12 Etüt Çalışmaları Etüt çalışmalarının hazırlanması
13 Etüt Çalışmaları Etüt çalışmalarının hazırlanması
14 Dönem Genel Tekrarı Bu dönemde öğrenilen bütün bilgilerin evde çalışalarak gelinmesi, sözlü ve uygulamalı sınav yapılması için ön hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Cebrail Kalın Mey Metodu Kitabı, Hasan Hüseyin Şahin Ders Notları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. X
2 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. X
3 Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
4 Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
5 Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
6 Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir. X
7 Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
9 Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır. X
10 Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir. X
11 Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Final 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Ara Sınav 1 1 1
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4