Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Deprem Jeolojisi ve Mekaniği JFM 438 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Sismotektonik dersini almış olması tavsiye edilir.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT UTKUCU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Depremlerin küresel dağılımı; Kaya mekaniğinde gerilme, yamulma, sürtünme vb. temel kavramlar; kıtasal fay zonlarının reolojik yapıları ve segmentasyonu, fay zonlarında segmentli yapıya yol açan süreksizlikler ve fay pürüzü kavramı, karakteristik deprem ve fay kayma modelleri; Deprem jeolojisinin kullandığı yöntem ve araçlar; Fay zonu yapılarının deprem kırılmalarına etkisi üzerine bazı durum çalışmalarından örnekler; Fayların jeomorfolojisi; Deprem kaynak temsilleri, deprem ölçeklemesi ve depremlerde benzerlik, karmaşık deprem kırılmalarının fay zonları ile ilişkilendirilmesi; Depremlerde gerilme etkileşimlerinin önemi ve depremlerin tetiklenmesi.

Dersin İçeriği

Depremlerin küresel dağılımı; Kaya mekaniğinde gerilme, yamulma, sürtünme vb. temel kavramlar; kıtasal fay zonlarının reolojik yapıları ve segmentasyonu, fay zonlarında segmentli yapıya yol açan süreksizlikler ve fay pürüzü kavramı, karakteristik deprem ve fay kayma modelleri; Deprem jeolojisinin kullandığı yöntem ve araçlar; Fay zonu yapılarının deprem kırılmalarına etkisi üzerine bazı durum çalışmalarından örnekler; Fayların jeomorfolojisi; Deprem kaynak temsilleri, deprem ölçeklemesi ve depremlerde benzerlik, karmaşık deprem kırılmalarının fay zonları ile ilişkilendirilmesi; Depremlerde gerilme etkileşimlerinin önemi ve depremlerin tetiklenmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bir bilim disiplini olarak Deprem Jeolojisinin gelişimini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
2 Kaya ve faylanma mekaniğinin temel unsurlarını öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
3 Mohr Diagramını çizer ve özelliklerini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Sınav,
4 Fay zonu süreksizliklerini sınıflar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
5 Fay zonu süreksizliklerinin deprem kırılmalarına etkisinin deprem tehlikesi açısından önemini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
6 Deprem Jeolojisinin yöntemlerini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Deprem tehlikesi açısından Deprem jeolojisi ve mekaniği çalışmalarının önemi
2 Deprem coğrafyası ve levha tektoniği
3 Gerilme, yamulma, sürtünme, Coulomb kırılma kriteri ve Griffith çatlakları
4 Fay Mekaniği: Fay reolojisi ve kıtasal fay modeli
5 Fay Mekaniği: Fay zonlarının heterojenitesi ve süreksizlik çeşitleri
6 Fay zonlarının segmentasyonu, fay basamak ve büklümleri, fay pürüzleri, karakteristik deprem ve fay kayma modelleri.
7 Deprem Jeolojisinde Yöntem ve Araçler: 1.Tektonik Jeodezi ve 2. Jeokronoloji
8 Deprem Jeolojisinde Yöntem ve Araçler: 3. Neotektonik ve 4. Paleosismoloji
9 Fay zonu yapılarının deprem kırılmalarına etkisi: Dünya çapında gözlenmiş çeşitli örnekler.
10 Fay zonu yapılarının deprem kırılmalarına etkisi: Dünya çapında gözlenmiş çeşitli örnekler.
11 Fay türlerinin jeomorfolojisi
12 Kosismik yapılar
13 Karmaşık deprem kırılmaları ve deprem gerilme etkileşimleri
14 Genel tekrar
Kaynaklar
Ders Notu

Utkucu, M. 2009. Deprem Jeolojisi ve Mekaniği Kısa Ders Notları,

Ders Kaynakları

1. Barka, A.A., and Kadinsky-Cade, K., Strike-slip fault geometry in Turkey and its influence on earthquake activity, Tectonics, 7, 663-684, 1988.
2. Burbank, D.W. and Anderson R.S., (2001). Tectonic Geomorphology, Blackwell Science, ISBN 0-632-04386-5
3. Scholz, C., 2002. The Mechanics of Earthquakes and Faulting (2nd Edition), Cambridge University Press, 439 pp.
4. Sibson, R.H., 1983. Continental fault structure and the shallow earthquake source, J. geol. Soc. London, vol.140, 741-767
5. Sibson, R.H., 2003. The geology of the crustal earthquake source, in International Handbook of Earthquake and Engineering Seismology Vol. A, pp. 455-473 eds. W.H.K. Lee, H. Kanamori, P.C. Jennings & C. Kisslinger,.
6- Stein, R.S., (1999). The role of stress in the earthquake occurrence, Nature, 402, 605-609.
7- Yeats, S.R., Allen, C.R. and Sieh, K.E., 1996, Geology of earthquakes, Oxford University Pres, 576pp.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. X
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 6 6
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 116
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,64
Dersin AKTS Kredisi 5