Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sayısal Analiz ve Bilgisayar Programlama | INM 210 | 4 | 4 + 1 | 5 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MURAT SARDUVAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AYDIN DEMİR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanılan sayısal yöntemlere giriş yapılarak etkin ve yaygın kullanılan çözüm tekniklerinin temellerini örneklerle uygulamalı olarak öğretmek ve sayısal problemlerin çözümünde bilgisayar programlarını kullanabilme becerisi ile birlikte programlamanın genel algoritma mantığını öğrenciye kazandırmayı hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği | Programlama ve yazılım algoritmasına giriş, Denklem köklerinin bulunmasında açık yöntemler, Doğrusal denklem takımlarının çözümleri ve matris cebri, Eğri uydurma, İnterpolasyon, Sayısal integral çözüm teknikleri ve mühendislik uygulamaları, Diferansiyel denklemlerin sayısal çözüm yöntemleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hata analizi yapabilir. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, |
2 | Bir bilinmeyenli denklemleri yaklaşık çözebilir. | Anlatım, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
3 | Programlama mantığını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, |
4 | Lineer denklem sistemlerini çözebilir. | Anlatım, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
5 | Karşılaştırma komutlarını ve döngüleri kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
6 | Verilen noktaları kullanarak interpolasyon yapabilir. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
7 | Bir bilinmeyenli denklemlerin ve lineer denklem sitemlerinin çözümü için program yazabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
8 | Eğri uydurma aşamalarını bilir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
9 | İnterpolasyon ve eğri uydurma işlemlerini programlayabilir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav, Ödev, |
10 | Verilen fonksiyon görüntülerini kullanarak bir fonksiyonun türevinin bir noktadaki değerini tahmin edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
11 | Verilen fonksiyon görüntülerini kullanarak bir fonksiyonun bir aralıktaki integralini tahmin edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
12 | Bir fonksiyonun sayısal türev ve sayısal integral sonuçlarını bulmak için program yazabilir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
13 | Diferansiyel denklemlerin sayısal çözümlerini bulabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
14 | Diferansiyel denklemleri sayısal çözmek için program hazırlayabilir. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hatalar ve önbilgiler | |
2 | Bir bilinmeyenli denklemlerin yaklaşık çözüm yöntemleri | |
3 | Programlama aşamaları, arayüz tanıtımı | |
4 | Lineer denklem sistemlerinin çözüm yöntemleri | |
5 | Karşılaştırma komutları ve döngüler | |
6 | İnterpolasyon | |
7 | Bir bilinmeyenli denklem ve lineer denklem sistemlerinin çözümleri için programlama | |
8 | Eğri Uydurma | |
9 | İnterpolasyon ve eğri uydurma için programlama | |
10 | Sayısal türev | |
11 | Sayısal integrasyon | |
12 | Sayısal türev ve integral için programlama | |
13 | Diferansiyel denklemlerin sayısal çözüm yöntemleri | |
14 | Diferansiyel denklemleri sayısal çözmek için programlama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | M. Bakioğlu, Sayısal Analiz, 2011. Nahit Kumbasar, 1992, Bilgisayar Programları ile Sayısal Hesap, TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Yayını. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik,fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygu analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemin, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becersi | X | |||||
5 | Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 13 | 5 | 65 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 5 | 50 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 2 | 0 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 3 | 15 | 45 |
Toplam İş Yükü | 166 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |