Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kaynaklı Gemi İmalat Esasları MTE 429 7 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜSEYİN UZUN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Gemi inşaatında önemli bir yer tutan kaynaklı imalatın genel esaslarını, gemideki kaynaklı konstrüksiyonların tanıtılması, gemi inşaatında kullanılan kaynak yöntemleri, malzeme ve ilave dolgu seçim esaslarının ve gemi kaynaklı konstrüksiyon resimlerini okuyarak uygulatabilme, kaynakların kalite kontrolünü değerlendirebilmek amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği Gemi inşaatı ilişkin terimler, gemilerin sınıflandırılması, Gemi bölümleri ve gemilerin geometrik özellikleri, Çelik gemi inşa yöntemleri, Geminin farklı bölümlerde kullanılan kaynak yöntemleri ve ısıl işlemler, Gemi imalatında kullanılan malzemeler ve kaynak kabiliyetleri, Gemi imalat resimleri ve okunuşu, Gemi imalatında karşılaşılan kaynak hataları ve giderilmesi, Gemi imalatında kullanılan kaynak otomasyon sistemleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Gemi inşaatına ilişkin terimleri bilir ve gemileri sınıflandırabilir Anlatım, Gösteri, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
2 Geminin kaynaklı imalat bölümlerini gemi türüne göre sınıflandırabilir Gösteri, Anlatım, Sözlü Sınav, Ödev, Sınav,
3 Gemi inşaat malzemelerini, kaynak yöntemlerini, elektrot seçimini ve kaynak parametrelerini ayırt edebilir Anlatım, Gösteri, Sınav, Ödev, Sözlü Sınav,
4 Gemi imalat resimlerindeki sembolleri ve açıklamaları değerlendirebilir Gösteri, Anlatım, Sözlü Sınav, Sınav, Ödev,
5 Özlü telin nerelerde kullanılacağını ayırt edebilir Anlatım, Gösteri, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
6 Kaynak dikişlerinin kaynak öncesi ve sonrası işlem aşamalarını sınıflandırabilir Gösteri, Anlatım, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
7 Kaynakta iş güvenliğinin ve emniyetin nasıl olması gerektiğini ve alınması gereken önlemleri hazırlayabilir Anlatım, Gösteri, Sınav, Ödev, Sözlü Sınav,
8 Gemi imalatında kullanılan kaynak otomasyon sistemlerini sınıflandırabilir Gösteri, Anlatım, Sözlü Sınav, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Gemi inşaatı ilişkin terimler, gemilerin sınıflandırılması ve genel olarak tanıtılması,
2 Gemi bölümleri ve gemilerin geometrik özellikleri
3 Çelik gemi inşa yöntemleri, gemi inşasında başlangıçtan bitişe kadar olan kısımların uygulama yöntemleri
4 Gemi imalatında kaynaklı konstrüksiyonların yerleştirilmesi ve kaynağa hazır hale getirilmesi
5 Geminin farklı bölümlerde kullanılan kaynak yöntemleri ve ısıl işlemler
6 Gemi imalatında kullanılan malzemeler ve kaynak kabiliyetleri
7 Gemi imalatında kullanılan kaynak yöntemleri, ilave dolgu malzeme seçimi
8 Gemi imalat resimleri ve okunuşu
9 Gemi saclarının birleştirilmesinde kullanılan özlü elektrotlar, seçimleri, kaynak parametreleri
10 Gemi imalatında karşılaşılan kaynak hataları ve giderilmesi
11 Gemi imalatında iş güvenliği ve kaynakçının alması gereken tedbirleri
12 Gemi imalatında kullanılan kaynak otomasyon sistemleri
13 Kaynak dikişlerinin tahribatsız muayenesi ve sağlamlık kriterleri
14 Gemi saclarının birleştirilmesinde kullanılan kaynak metotları, elektrot seçimi, gazaltı kaynakları ve gaz seçim esasları
Kaynaklar
Ders Notu Hüseyin UZUN, Kaynaklı Gemi İmalat Esasları Ders Notları, Sakarya Üniversitesi, 2008, Sakarya
Ders Kaynakları [1] Prof.Dr. Teoman ÖZALP, Gemi Mühendisliğine Giriş
[2] Ümit Ülgen, Sevilay Can, Gemi İnşaatı I
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur. X
2 Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur.
3 Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir.
4 Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir. X
5 Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir. X
6 Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir.
7 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. X
8 Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir.
9 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
10 Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir.
11 Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
12 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur.
13 Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir.
14 Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır
15 Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 15
1. Sözlü Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 55
1. Final 45
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 12 12
Sözlü Sınav 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 90
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,6
Dersin AKTS Kredisi 4