Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Koruma ve Onarım SAN 334 6 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TÜLİN ÇORUHLU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi TÜLİN ÇORUHLU,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Mert AĞAOĞLU
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Tarihi çevre ve kültürel varlıkları koruma bilincini geliştirmek, koruma ve onarım çalışmalarının detaylı olarak anlatılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Koruma düşüncesinin tarihi, taşınır-taşınmaz kültür varlıklarını değerlendirme kriterlerinin belirlenmesi,eski eserlerin onarımı için yapılan ön çalışmalar ve restorasyon teknikleri, anıtlarda bozulmaya neden olan etkiler, koruma ve onarım mevzuatı, örgütlenmesi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Müdahale ve koruma bilincine sahip olur. Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
2 Koruma düşüncesinin tarihi gelişimini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Sözlü Sınav,
3 Restitüsyon ve restorasyon proje hazırlama yöntemlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Sınav, Ödev,
4 Tarihi bir eserin tahribatına sebep olan etkenleri belirler. Anlatım, Tartışma, Gösteri, Ödev, Proje / Tasarım,
5 Taşınır-taşınmaz kültür varlıkları için düzenlenen yasaları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Sözlü Sınav,
6 Tarihi eserleri analiz edecek bilgiyi edinir Anlatım, Tartışma, Sözlü Sınav,
7 Restorasyon projesi için gerekli sanat tarihi araştırmalarını yapar. Anlatım, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, koruma düşüncesinin tarihi gelişimi, restorasyon kuramları
2 Restorasyon kuramları
3 Carta del Restauro ve Venedik Tüzüğü
4 Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler- yapısal etkenler
5 Doğal koşullar, insanların neden olduğu tahribatlar
6 Restorasyon öncesinde yapılacak çalışmalar
7 Restorasyon öncesinde yapılacak çalışmalar
8 Restorasyon öncesinde yapılacak çalışmalar
9 Ara sınav
10 Restorasyon teknikleri
11 Restorasyon teknikleri
12 Restorasyon teknikleri
13 Sit kavramı, örnekler, tarihi çevrenin korunması
14 Kültür varlıklarının korunması için yapılan düzenlemeler, uygulama hiyerarşisi
Kaynaklar
Ders Notu Öğretim üyesi tarafından verilecektir.
Ders Kaynakları AHUNBAY Z., Tarini Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, 1996.
TUNCER O.C., Rölöve ve Restorasyon, Diyarbakır: Dicle Üniversitesi Müh.Mim. Fakültesi , 1990.
STRIKE J., Architecture in Conservation: Managing Development at Historic Cites, London ,1994.
KATHPALIA Y.P., Arşiv Malzemesinin Korunması ve Restorasyonu, (trc.) Nihal Somer,Ankara: Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Cumhuriyet Arşivi Dairesi Başkanlığı, 1990.
ERDER C., Our Architectural Heritage, from conciousness to coınservation, UK, 1986.
ALSAÇ Ü., Türkiyede Restorasyon, İstanbul: İletişim Yayınları, 1992.
KUBAN D., "Modern Restorasyon İlkeleri Üzerine Yorumlar",Ankara: Vakıflar Dergisi,S.VIII,1970,s.342-343.
Rölöve ve Restorasyon Dergisi,Ankara: Vakıflar Genel Müdürlüğü.
Restorasyon-Konservasyon Arkeoloji ve Sanat Tarihi Yıllığı, Ankara: Vakıflar Genel Müdürlüğü.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 8 16
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5