Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkçenin Söz Dizimi | TDE 253 | 3 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi BAHRİ KUŞ, Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Tuğçe TAKOĞLU, Arş Gör. Emel TEK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kelime ve eklerin cümle seviyesindeki ilişkiler düzenini kavratmak. |
Dersin İçeriği | Cümlenin kuruluşunda rolü olan unsurlar, bu unsurlar arasındaki ilişkilerin mahiyeti, cümlenin yapısı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Cümle kavramını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
2 | Cümle çeşitlerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
3 | Cümle kıyaslamaları yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
4 | Kelime gruplarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
5 | Örnekler üzerinde çözümlemeler yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
6 | Türkçenin dönemlerinden örnekler inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sözün dizimi: Cümlenin kuruluşu. | Söz dizimi hakkında ön bilgi edinmiş olmak. |
2 | Cümlenin oluşumu ve unsurları: fiil, zaman, şahıs. | Cümlenin oluşumu ve unsurları hakkında ön bilgi edinmek. |
3 | Cümlenin temel unsurları | Cümlenin unsurlarının ilişkisi üzerine yapılmış çalışmaları incelemek. |
4 | Cümlede hal ekli unsurlar: Nesne, bulunma, ayrılma ekli unsurlar. | Cümlede nesne, bulunma, ayrılma hal ekli unsurlar üzerine yapılmış çalışmaları incelemek. |
5 | Cümlede kelime ilişkileri: isim fiil, fiil fiil, fiil isim, isim isim ilişkileri | Cümlede kelime ilişkileri hakkında fikir edinmek. |
6 | Tamlamalar | Tamlamaların tasnifine dayalı örnek çalışmalar yapmak. |
7 | İsim tamlamaları, Fiil tamlamaları | İsim tamlamaları, Fiil tamlamaları hakkında en az on örnek denemesi yapmak. |
8 | Filimsiler (Sıfat-fiil, zarf-fiil, isim-fiil). | Fiilimsiler (Sıfat-fiil, zarf-fiil, isim-fiil) üzerine ön bilgi edinmek. |
9 | Ara sınav uygulaması ve değerlendirmesi. | Şimdiye kadar yapılan derslerin genel tekrarını yapmak. |
10 | Cümlede vurgu dizisi. | Cümlede vurgu dizisi hakkında bilgi edinmek. |
11 | Fiil isim, isim fiil tamlamaları | Fiil isim, isim fiil tamlamaları örneklerini araştırmak. |
12 | Tekrarlar, ünvanlar | Tekrar ve unvanlar hakkında bilgi edinmek. |
13 | Sözün diziminde yer ödünçlemesi. | Cümlenin yapısı hakkında bilgi edinmek. |
14 | Cümle tahlilleri | Cümle tahlillerine yönelik alıştırma yapmış olmak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
|
Ders Kaynakları | 1. Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, Ankara, 1991. 2. Muharrem Ergin, Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yayınları, İstanbul, 2000. 3. Günay Karaağaç, Türkçenin Dil Bilgisi, 2. bs., Akçağ Yayınları, Ankara, 2013. 4. Tahsin Banguoğlu,Türkçenin Grameri, 10. bs,, TDK Yayınları, Ankara, 2015. 5. Mustafa Özkan, Veysi Sevinçli, Türkiye Türkçesi Söz Dizimi, 4. bs., Akademik Kitaplar, 2012. 6. Efrasiyap GEMALMAZ, Türkçenin Derin Yapısı, Belen Yay., Ankara, 2010.
|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Sözlü Sınav | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 134 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |