Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Göç Sosyolojisi SOS 306 6 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri

Öğrencilerin derslere o hafta ele alınacak kavramlara hazırlanarak gelmesi beklenmektedir. 

Önerilen Seçmeli Dersler

Kent sosyolojisi, değişim sosyolojisi 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. PINAR YAZGAN HEPGÜL
Dersi Verenler Prof.Dr. SEVİM ATİLA DEMİR, Arş.Gör.Dr. BURÇE ORHAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders, göçü, hem karmaşık bir küresel fenomen olarak hem de Türkiye'ye odağında bir bakış açısıyla,  anlamaya yönelik mevcut eğilimler ve yaklaşımlara odaklanacaktır. 

Dersin İçeriği

Göç sosyolojisi, özellikle  ırk ve etnisite, sosyal yapı  açısından göçün sosyolojik analizini içerir. Bu dersin içeriğini göç kavramları, kuramları ve göçmenlerin yerleşme sürecini içeren çeşitli konular oluşturur. Önemli kavramlar arasında asimilasyon, kültürleşme, marjinalleşme, çok kültürlülük, postkolonyalizm, ulusötesilik ve sosyal uyum sayılabilir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğnrecilere verilen proje ödev, bireysel olarak yapılır. Örnek kavram ve olaylara odaklanılır. Bu çerçevede uygulama yapılır. Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Örnek Olay, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
2 Ders kapsamına giren bilgiler ilgili konularda problem çözme yetkinliğine katkı sağlar. Beyin Fırtınası, Benzetim, Soru-Cevap, Problem Çözme, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse Giriş: Dersin amacı, kapsamı, çerçevesi, ders materyallerinin neler olduğu-içeriği, hedefler ve beklentiler konusunda konuşma/değerlendirme.
2 Göç ve göç terminolojisini anlama
3 Uluslararası göçün nedenlerini, dinamikleri ve biçimlerini öğrenme
4 Göç teorileri ve yaklaşımları I
5 Göç teorileri ve yaklaşımları II
6 Göç teorileri ve yaklaşımları III
7 Göç sürecinin sosyokültürel etkileri I
8 Göç sürecinin sosyokültürel etkileri II
9 Türkiye'de İç göç
10 Göç veren ülke olarak Türkiye: Dış göç
11 Göç alan ülke olarak Türkiye
12 Entegrasyon ve asimilasyon
13 Etnik topluluklar ve göç
14 Dönem değerlendirmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Dersin öğretim üyelerinin oluşturduğu ders notları dökümanlar modülü üzerinden yükleme yapılmaktadır. Aynı zamanda göç terimleri sözlüğü ve temel kaynaklar paylaşılacaktır.

Ders Kaynakları

Castles, S., Miller, M. J., Bal, B. U., & Akbulut, İ. (2008). Göçler çağı: Modern dünyada uluslararası göç hareketleri. İstanbul Bilgi Üniversitesi.

Tekeli, İ (2011) Göç Ve Ötesi, İkinci Basım, İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları  

Sirkeci, İ. Ve Erdoğan, M. M. (2012) Göç Ve Türkiye, Migration Letters, Volume: 9, No: 4, Pp. 297 - 302  

Faist, T. (2003) Uluslararası Göç Ve Ulusaşın Toplumsal Alanlar, İstanbul: Bağlam Yayınları Giddens, A. (2000) Elimizden Kaçıp Giden Dünya, Çev: Osman Akınhay, İstanbul:Alfa  

Öner, N.A.Ş. (2012) Göç Çalışmalannda Temel Kavramlar, Küreselleşme Çağında Göç; Kavramlar, Tartışmalar İçinde, Derleyenler: S. Gülfer Ihlamur-Öner, N. Aslı Şirin Öner, Sayfa: 13-27, İstanbul, İletişim Yayınlan  

İçduygu, A Ve Sirkeci, İ. (1999) Cumhuriyet Dönemi Türkiye'sinde Göç Hareketleri, 75 Yılda Köylerden Şehirlere Kitabı İçinde, S.249-268, İstanbul, Tarih Vakfı Yayınlan Karpat, K.H. (2015) Önsöz, Türkiye'nin Göç Tarihi: 14. Yüzyıldan 21. Yüzyıla Türkiye'ye Göçler Kitabı İçinde, Sayfa:Xxii-Xl, Der: M.M. Erdoğan, A. Kaya, İstanbul, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınlan Karpat, K. (2010). Osmanlı'dan Günümüze Etnik Yapılanma Ve Göçler, İstanbul: Timaş Yayınlan  

Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Final 70
1. Yıl İçinin Başarıya 30
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 6 60
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 1 1
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6