Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kaynak Araştırma ve Rapor Hazırlama KIM 309 5 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHMUT ÖZACAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Bölüm Araştırma Görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kimya öğrencilerine farklı konularda araştırma yapabilmesi ve araştırma sonuçlarını rapor haline getirebilmesi için gerekli bilgi ve kavramları kazandırmak.
Dersin İçeriği Araştırma nedir? Araştırma türleri; Araştırma konusunun belirlenmesi ve planlanması; Veri toplama teknikleri ve verilerin düzenlenmesi; Kütüphane türleri ve kütüphanenin bölümleri; Kütüphaneleri etkin şekilde kullanma; E-kütüphaneler ve e-kaynaklar; E-kaynakları etkin şekilde tarama teknikleri; Araştırma raporlarının planlanması; İyi bir raporun yapısal özellikleri; İyi bir raporun biçimsel özellikleri; Rapor metninin yazılmasında temel kurallar; Örnek raporlar: Ödev, seminer, makale, tez; Örnek raporlar: İş yeri ve AR-GE, ÇED vs.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Araştırma yapmanın temel prensiplerini tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
2 Araştırma konusu belirleme kriterlerini oluşturur Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
3 Kütüphanenin farklı bölümlerini etkin şekilde kullanır Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Sınav,
4 E-kaynakları etkin şekilde tarar, Anlatım, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Ödev,
5 Araştırma sonuçlarını rapor haline getirir Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Ödev,
6 Farklı türlerde raporlar hazırlar Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Gösterip Yaptırma, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilimsel araştırma nedir? Araştırma türleri [1] Sayfa 1-8; [2] Sayfa 22-29
2 Araştırma konusunun belirlenmesi ve planlanması [1] Sayfa 1-8; [2] Sayfa 30-38
3 Veri toplama teknikleri ve verilerin düzenlenmesi [1] Sayfa 9-12; [2] Sayfa 131-156
4 Kütüphane türleri ve kütüphanenin bölümleri [1] Sayfa 13-17; [2] Sayfa 183-197
5 Kütüphaneleri etkin şekilde kullanma [1] Sayfa 18-20;
6 E-kütüphaneler ve e-kaynaklar Bilgisayar Laboratuarında yapılacak
7 E-kaynakları etkin şekilde tarama teknikleri Bilgisayar Laboratuarında yapılacak
8 Araştırma raporlarının planlanması [3] Sayfa 15-51
9 ARASINAV
10 İyi bir raporun yapısal özellikleri [1] Sayfa 21-31; [3] Sayfa 28-39
11 İyi bir raporun biçimsel özellikleri [1] Sayfa 31-41; [3] Sayfa 23-58
12 Rapor metninin yazılmasında temel kurallar [3] Sayfa 101-112
13 Örnek raporlar: Ödev, seminer, makale, tez Örnek rapor incelemeleri
14 Örnek raporlar: İş yeri ve AR-GE, ÇED vs. Örnek rapor incelemeleri
Kaynaklar
Ders Notu [1] ÖZACAR, M., Kaynak Araştırma Ders Notları, 2007.
Ders Kaynakları [2] KARASAR, N., Bilimsel Araştırma Yöntemi, 13. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2004.
[3] KARASAR, N., Araştırmalarda Rapor Hazırlama, 12. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2004.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi.
2 Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi.
3 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi.
4 Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi.
5 Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi.
6 Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi.
7 Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi.
9 Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci.
10 Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması
11 Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti.
12 Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 50
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 99
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,96
Dersin AKTS Kredisi 4