Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kromatografi | KIM 327 | 5 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Bölüm Anabilim Dallarına ait temel mesleki derslerin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CAN SERKAN KESKİN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. CAN SERKAN KESKİN, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin ana amacı öğrencilere yapacakları bilimsel çalışmalarda kullanabilecekleri modern kromatografik tekniklerin öğretilmesi ve bu tekniklerin kullanılmasında karşılarına çıkacak problemlerde nasıl bir yol izleyerek çözebileceklerinin kavratılması. Metot seçimlerinde neye dikkat etmeleri gerektiği ve bu metotları nasıl seçeceklerinin öğretilmesi. Elde edilen kromatografik verilerin nasıl değerlendirileceğinin öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Kromatografi ve ayırma biliminde temel kavramlar, Kromatografiye genel bakış ve kimyadaki yeri ve önemi, Kromatografide tabaka ve hız teorileri, Tutunma parametreleri, kolon verimliliği, çözünürlük, Gaz kromatografisi ve temelleri, Metod geliştirme ve uygulamaları, Yüksek performanslı sıvı kromatografisi (HPLC) ve temelleri HPLC metot geliştirme ve uygulamaları, Süperkritik akışkan kromatografisi ve uygulamaları, Kapileri elektroforez ve teorisi, Kapileri elektroforez metot geliştirme ve uygulamaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kromatografik metotların neler olduğunu öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Metotların neye göre seçilmesi gerktiğini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Hangi alanlarda ne tür metotların kullanılması gerektiğini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Farklı metotların birbiriyle olan ilişkilerinin oğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Öğrenilen tekniklerin endüstriyel alanda nasıl kullanılacağını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | Kombine metotların değerlendirebilme yeterliliği kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
7 | Faklı numune gruplarının analizinde gruplandırabilme yeterlilği kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
8 | Elde edilen kromatografik verileri değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kromatografi ve ayırma biliminde temel kavramlar | [1] Sayfa 674-680 |
2 | Kromatografiye genel bakış ve kimyadaki yeri ve önemi | [1] Sayfa 680-690 |
3 | Kromatografide tabaka ve hız teorileri | [1] Sayfa 690-697 |
4 | Tutunma parametreleri, kolon verimliliği, çözünürlük | [1] Sayfa 697-700 |
5 | Gaz kromatografisi ve temelleri | [1] Sayfa 701-712 |
6 | Gaz kromatografide metod geliştirme ve uygulamaları | [1] Sayfa 712-724 |
7 | Yüksek performanslı sıvı kromatografisi (HPLC) ve temelleri | [1] Sayfa 498-510 |
8 | Dagılma ve adsorpsiyon kromatografisi | [1] Sayfa 510-520 |
9 | ARASINAV | |
10 | İyon değiştirme ve boyut eleme kromatografisi | [1] Sayfa 521-534 |
11 | İnce tabaka ve alan akışlı ayırma teknikleri | [1] Sayfa 725-742 |
12 | Süperkritik akışkan kromatografisi ve kütle spektrometreleri | [1] Sayfa 743-763 |
13 | Kapileri elektroforez ve teorisi | [1] Sayfa 778-786 |
14 | Kapileri elektroforez metot geliştirme ve uygulamaları | [1] Sayfa 786-795 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] SKOOG, HOLLER, NIEMAN, Enstrümental Analiz İlkeleri, Bilim Yayıncılık, 1997 |
Ders Kaynakları | [2] CLIFTON E. MELOAN, Chemical Separations Principles Techniques, and Experiments, John Wiley and Sonc Inc, 1999 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | ||||||
3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | ||||||
4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | ||||||
5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | ||||||
6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | ||||||
7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | ||||||
9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | ||||||
10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | ||||||
11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | ||||||
12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 99 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |