Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Müziğinde Üslup ve Tavır TMB 508 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof. HATİCE SELEN TEKİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Türk müziğinde icra ve yorum kavramları altında işlenen alt başlıkları belirlemek, Üslup, ekol, tavır kavramları arasındaki ayırıma dikkat çekmek, Türk müziğinde icra ve yorum yapan belli başlı sanatçıları tanımak ve tavırlarını analiz etmek, karşılaştırmak.

Dersin İçeriği

İcra ve yorum, Üslup, ekol, tavır, tarz, stil kavramlarının incelenmesi, Nüansların öğrenilmesi, sıkça kullanılan nüansları incelenmesi, Türk müziğinde belli başlı icracılarının yorumlarının analiz edilmesi, Türk Müziğinde dönemler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İcra ve Yorum kavramlarını tanır. Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama, Ödev, Performans Görevi,
2 Üslup tarz stil kavramlarını öğrenir Problem Çözme, Anlatım, Performans Görevi,
3 nüansları öğrenir. Anlatım, Performans Görevi,
4 belli başlı sanatçıları inceler Tartışma, Performans Görevi,
5 belli başlı sanatçıları analiz eder. Gösterip Yaptırma, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kavramsal analiz
2 İcra ve Yorum Kavramları
3 Üslup, Tarz, stil, ekol kavramları
4 müzikte üslup tarz stil
5 Yorumu belirleyen unsurlar ekoller
6 Yoruma Biçim veren Kurumlar
7 Dönemlere göre İcra Analizleri
8 Türk Müziğinde Belli başlı üslup ve tavırlar
9 icra analizleri
10 icra analizleri
11 icra analizleri
12 icra analizleri
13 icra analizleri
14 icra analizleri
Kaynaklar
Ders Notu

Özge ZEYBEK, Türk Makam Müziği’nde Üslup-Tavır Görüşleri Doğrultusunda Münir Nurettin Selçuk, Alaeddin Yavaşca ve Bekir Sıdkı Sezgin İcralarının Analizi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, Ocak 2013; Nüans Terimleri Sözlüğü; Ahmet SAY Müzik Ansiklopedisi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara,2005;Melih DUYGULU,Türk Halk Müziği Sözlüğü,Pan Yayıncılık,2014..

Ders Kaynakları

Özge ZEYBEK, Türk Makam Müziği’nde Üslup-Tavır Görüşleri Doğrultusunda Münir Nurettin Selçuk, Alaeddin Yavaşca ve Bekir Sıdkı Sezgin İcralarının Analizi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul,Ocak 2013; Nüans Terimleri Sözlüğü;Ahmet SAY Müzik Ansiklopedisi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara,2005;Melih DUYGULU,Türk Halk Müziği Sözlüğü,Pan Yayıncılık,2014..

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır.
2 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı alanında uzmanlaşır.
3 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur.
4 Türk Müziğinin temel unsurlarını bilir; bağımsız araştırma yapabilir, çalışma sahası ile ilgili konuları yorumlayabilir ve sentezleyebilir.
5 Bilim ve sanatın gerektirdiği yol (metod) ve yordam(teknik)lara hakimdir.
6 Türk Müziği bilim uzmanı; kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Sanat alanına sağladığı katkıların yanında, eğitim, estetik ve diğer disiplinlerle ilgili olarak araştırır ve bağlar kurar.
7 Teknolojik konuları yenilikleri takip eder. Türk Müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir.
8 Türk Müziğinin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma ve öğretme becerisine sahiptir.
9 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir.
10 Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir.
11 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
12 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
2. Ödev 20
1. Ara Sınav 50
3. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 2 2 4
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6