Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hıstory Of Communıcatıon | ILT 108 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi IŞIL ŞİMŞEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi IŞIL ŞİMŞEK, Doç.Dr. MEHMET GÜZEL, Dr.Öğr.Üyesi İSMAİL KURTULDU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | The course aims to give core information about technological, social and historical developments in communication from prehistoric times to the current day. |
Dersin İçeriği | The course explains the relation between communication and history, early modes of communication, and development of mass communication based on historical and technological changes. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | In this course, students Explain the relation between communication and history | Lecture, Question-Answer, Discussion, Self Study, | Testing, Homework, |
2 | List early modes of communication | Lecture, Question-Answer, Discussion, Self Study, | Testing, Homework, |
3 | Have knowledge about emerging of communication tools | Lecture, Question-Answer, Discussion, Self Study, | Testing, Homework, |
4 | Explain effects of technological developments on communication tools | Lecture, Question-Answer, Discussion, Self Study, | Testing, Homework, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Introduction of the course, information about the sources, methodological introduction to the lecture of the history of communication | |
2 | Prehistoric periods and ways of using communication | |
3 | Communication in ancient times (Egypt, Mesopotamia, Greek and Phoenician Civilizations) | |
4 | The transition from oral culture to written culture during the imperial period | |
5 | The Middle Ages: The central position of the church in knowledge and information and its effect on social structures | |
6 | The effect of the reform in Europe, the existence of the printing press, knowledge-based centralization in Continental Europe and the New World | |
7 | Industrial Revolution: separation of communication and transportation systems (telephone, telegraph,) | |
8 | Midterm Exam | |
9 | Emergence of newspapers, informational and boulevard press | |
10 | Photography and photography agencies, the emergence of cinema | |
11 | Mass Communication and Radio | |
12 | Mass Communication and Television | |
13 | Transition to the web environment: New media, social media | |
14 | Mass use of the internet, communication and globalization |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Jean-Noel, Jeanneney. Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi, çev. Esra Atuk, İstanbul: YKY.,1998. Alemdar, Korkmaz. İletişim ve Tarih. Ankara: Ümit Yayıncılık, 2001. Asa Briggs, Peter Burke, Medyanın Toplumsa Tarihi, İstanbul: Kırmızı Kitabevi 2011 David Crowley, Paul Heyer, İletişim Tarihi, Ankara: Phoenix Yayınları 2010. Childe, Gordon. Tarihte neler oldu?, çev. A. Şenel ve M. Tunçay, İstanbul: Alan 1993. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | X | ||||||
2 | X | ||||||
3 | |||||||
4 | X | ||||||
5 | |||||||
6 | X | ||||||
7 | X | ||||||
8 | X | ||||||
9 | |||||||
10 | |||||||
11 | |||||||
12 | X | ||||||
13 | X | ||||||
14 | |||||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | X | ||||||
19 | |||||||
20 | |||||||
21 | |||||||
22 | |||||||
23 | |||||||
24 | |||||||
25 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
2. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) | 16 | 3 | 48 |
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) | 16 | 4 | 64 |
Mid-terms | 1 | 3 | 3 |
Final examination | 1 | 3 | 3 |
Quiz | 3 | 3 | 9 |
Assignment | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |