Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Acil Tıp | TIP 401 | 4 | 33 + 35 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MURAT ÖZSARAÇ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. YUSUF YÜRÜMEZ, Doç.Dr. MURAT YÜCEL, Dr.Öğr.Üyesi MURAT ÖZSARAÇ, Doç.Dr. ONUR KARAKAYALI, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Acil Tıp klinik uygulama programı ile; konusunda güncel uluslararası kabul görmüş kılavuzların ve yapılması gerekli asgari bilgi, beceri ve tutumların bu eğitimi alan tüm öğrencilere ulaştırılması hedeflenmektedir. Diğer yandan acil durum olmayan fakat gerekli tedbir ve tedavi uygulamalarının uygun biçimde yapılmadığında daha kötüye gidebilecek durumları tanıyıp müdahale edecek bilgi ve donanıma sahip olmaları da amaçlanmaktadır |
Dersin İçeriği | Herhangi biri için ve herhangi bir zaman diliminde medikal, cerrahi ya da psikiyatrik bir semptom, durum ya da rahatsızlığın başlangıç değerlendirilmesi, tedavisi ve yönlendirilmesi uygulamaları, hastane öncesi müdahaleler, hastanelerarası koordinasyon ve hastane içerisindeki sunulan acil sağlık hizmeti, toplumsal afet olaylarının her aşamasında yapılması gereken acil müdahaleler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Acil hastalara yaklaşım ilkelerini bilir. | Anlatım, | Sınav, Sözlü Sınav, |
2 | Tıbbi ve cerrahi acil durumlarda muayene yapar ve hastaların vital bulgularını yorumlayabilir. | Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
3 | Acil ve çok acil sorunları tanıyabilir, gerektiğinde triyaj yapabilir, acil durumlarda sık kullandığı ilaçları bilir. | Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
4 | Kardiyopulmoner resusitasyon yapar ve defibrilatör kullanımını bilir. | Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
5 | Hastane dışı ortamlarda acil müdahale gerektiren durumları tanır ve gerekli müdahaleleri yapar. | Gösterip Yaptırma, Anlatım, | Sınav, Sözlü Sınav, |
6 | Acil servis içinde ölüm ve acil servise ölü olarak getirilen olgularda yapılması gerekenleri bilir, ölüm haberinin hasta yakınlarına verilmesi ile ilgili beceriyi edinir. | Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
7 | Endotrakeal entübasyon uygular. | Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
8 | Travma geçirmiş hastaların acil servis bakım ve tedavilerini yönlendirir. | Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
9 | Zehirlenmiş hastanın acil servis bakım esaslarını bilir. | Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
10 | Yara bakım ve sütür tekniklerini bilir. | Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
11 | EKG çekimi yapar ve değerlendirir, hayatı tehdit eden aritmi ve acil servis yaklaşımlarını bilir. | Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
12 | Hasta ve sağlık personeliyle iletişimin esaslarını bilir. | Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
13 | Adli vaka yönetimini bilir. | Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
14 | Acil serviste sıklıkla ihtiyaç duyulan radyografik ve laboratuvar tetkiklerini talep etme ve değerlendirme esaslarını öğrenir. | Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Acil hasta karşılama ve değerlendirme | |
2 | Temel yaşam desteği | |
3 | İleri kardiyak yaşam desteği | |
4 | Defibrilasyon ve defibrilatör kullanımı | |
5 | Akut koroner sendromlar | |
6 | Akut durumlarda elektrokardiyografi | |
7 | Şok ve patofizyolojisi | |
8 | Şok türleri ve tedavileri | |
9 | Acil serviste tanısal yaklaşımlar – laboratuvar analizleri | |
10 | Acil serviste teşhis yaklaşımları – görüntüleme yöntemleri | |
11 | Multitravmatik hasta yönetimi | |
12 | Travma hastasında sıvı ve kan resüsitasyonu | |
13 | Sütür teknikleri | |
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Judith E. Tintinalli. Tintinallis Emergency Medicine A Comprehensive Study Guide, 9th. Edition, McGraw-Hill Companies, 2020. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Tıp Pç1 | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
3 | Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler | X | |||||
4 | Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar | ||||||
5 | Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir | ||||||
6 | Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir | X | |||||
7 | Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir | X | |||||
8 | Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur | X | |||||
9 | Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
10 | Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | X | |||||
11 | Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir. | X | |||||
12 | Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir | X | |||||
13 | Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir | ||||||
14 | Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur. | ||||||
15 | Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar | X | |||||
16 | Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir | ||||||
17 | Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir | X | |||||
18 | Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar. | ||||||
19 | Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | X | |||||
20 | Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir. | X | |||||
21 | Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | X | |||||
22 | Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | X | |||||
23 | İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar | X | |||||
24 | İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar | X | |||||
25 | İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
26 | Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular | ||||||
27 | Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir | X | |||||
28 | Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular | X | |||||
29 | Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
30 | Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir | ||||||
31 | Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir | ||||||
32 | Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|