Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı Iv (Tar) CTR 312 6 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN
Dersi Verenler Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Çalgı hakkında genel bilgi kazandırmak.

 İlgili alan derslerine katkı sağlamak.

 Çalgı repertuvarı ve icrası hakkında öngörü sahibi olmak.

 Çalgıyla ilgili araştırmalara yönlendirmek.

 Eşlik bilinci kazandırmak.

Dersin İçeriği

Tarda  8. ve 9. pozisyonların tanıtılması. Bu pozisyonları içeren etütlerin ve uygun eserlerin çaldırılması. Zeng tellerin kullanımı. Çeşitli tonlarda gam çalışmalarına devam edilmesi. Bu tonlarda yazılmış etüt ve eserlerin icrası. Eserlerin notaları üzerinde görülen özel çalım tekniklerine özgü çeşitli işaret ve kısaltmaların açıklanması ve uygulanması. Azerbaycan geleneksel musiki türlerinin tanıtılması ve (çeşitli mahnı, reks örneklerinin) icrasına giriş.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarda sekizinci pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır Benzetim, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
2 Tarda dokuzuncu pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Anlatım, Ödev, Sınav, Performans Görevi,
3 Zeng telleri kullanabilme becerisi kazanır. Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Anlatım, Ödev, Sınav, Performans Görevi,
4 Çok diyez ve bemollü tonlardaki gamları çalabilme becerisi kazanır Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Anlatım, Ödev, Sınav, Performans Görevi,
5 Çarpma, gruppetto, tril, mordent, glissando gibi özel çalış tekniklerini tanıma ve uygulama becerisi kazanır. Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Anlatım, Ödev, Sınav, Performans Görevi,
6 Azerbaycan Halk müziği türlerinden mahnı ve reks hakkında teorik bilgi sahibi olur. Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Anlatım, Ödev, Sınav, Performans Görevi,
7 Mahnı ve reks türlerine ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser örneklerini icra edebilme becerisi kazanır Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Anlatım, Ödev, Sınav, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarda 8. pozisyon seslerinin tanıtılması. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı.
2 Tarda 8.pozisyonu içeren karma etüt ve uygun eserlerin icrası. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı.
3 Tarda 9.pozisyonu oluşturan perdelerin tanıtılması.9.pozisyonu içeren karma etüt ve uygun eserlerin icras Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı.
4 Tarda 1-9 pozisyonları içeren karma etüt ve uygun eserlerin icrası. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
5 Azerbaycan geleneksel musiki türlerinin tanıtılması ve çeşitli örneklerin dinletilmesi. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.TRT Müzik Dairesi Yayınları .
6 Mahnı türüne örnek teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası I. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.(Iğdırın al alması isimli ezginin birinci ve ikinci bölümü)
7 Mahnı türüne ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası II. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.(Iğdırın al alması isimli ezginin birinci ve ikinci bölümü)
8 Ara sınav.
9 Zeng tellerin kullanımına yönelik çalışmalar. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi
10 Çok diyez ve bemollü tonlarda gam, arpej ve etütler. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
11 Çarpma, gruppetto, tril, mordent, glissando gibi özel çalış tekniklerinin tanıtılması ve uygulanması. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
12 Reks türüne örnek teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası I. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi. Bahar ve şenlik reksi isimli ezginin birinci ve ikinci bölümü.
13 Reks türüne örnek teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası II. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.Bahar ve şenlik reksiisimli ezginin birinci ve ikinci bölümü.
14 Reks türüne örnek teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.(Karabağ isimli ezginin birinci ve ikinci bölümü)
Kaynaklar
Ders Notu

Kazım GÜRKAN Çalgı Ders Notları

Ders Kaynakları

Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.

Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı.

TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 ÇALGI IV DERS İÇERİKLERİ 0 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar.
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır.
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir.
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır.
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir.
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir
8 Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir.
9 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
10 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır.
11 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir.
12 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
2. Performans Görevi (Uygulama) 15
3. Performans Görevi (Uygulama) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4