Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı II (Kaval) CKV 212 4 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kullanılan Me todlar içerisinde görülecek parmak numaralarının anlam açıklamalarını yapar. 

Dersin İçeriği

Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Enstrümanı yeteri derecede çalma becerisini kazanır. Bireysel Çalışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Metot ile ilgili deneyim kazanır. Grup Çalışması, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Ödev, Sınav, Performans Görevi,
3 Alternatif kaynaklar göstererek konuların geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesini sağlar. Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Performans Görevi, Sınav,
4 Türk Müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkilerin bakımından ele alır. Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev, Sınav, Performans Görevi,
5 Hüseyni dirizi ile ilgili etütleri çalar. Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
6 2. Ve 3. Ve 4. kademedeki seslerle ilgili teknik bakımdan icra yapar. Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kavalda kademe çalışmaları Kavaldaki ses bölgelerinin porte üzerinde nota olarak gösterilmesi
2 2. ve 3. Kademe sesler ile ilgili etüt çalışmaları 2 numaralı etüt çalışmasının bona olarak çalışılması ve etüt parçasındaki seslerin kaval üzerinde gösterilmesi
3 Sinsin Türküsü 3- Kayseri-Bünyan yöresine ait Sinsin isimli türkünün notasının bona olarak okutulması daha sonra solfejinin yapılması
4 Ellik türküsü -Kavalın 2. ve 3. kademelerindeki notalırından oluşan Sivas yöresine ait Ellik türküsünün notasının bona olarak okutulması daha sonra solfejinin yapılması
5 Dudak 4. kademesiyle Elde Edilen Sesler Kavalın 4. kademesinden çıkan seslerin porte üzerinde gösterilmesi, bununla ilgili etüt çalışmaları.
6 2.3.ve 4. Kademe seslerle ilgili örnek alıştırmalar numaralı etüt parçasının Bona olarak okutulması,
7 Kürdi dizisi sesleri ve özellikleri La kararlı 5 koma si bemol arıza alan dizi hakkında genel bilgiler..
8 Al Fadimem Kürdi dizisinde, Al Fadimem isimli türkünün bona olarak okutulması, daha sonra solfejinin yapılması
9 Uşşak dizisi Uşşak dizisi nazari ..
10 Dere Kenarında Taş Ben Olaydım Giresin yöresine ait Dere Kenarında Taş Ben Olaydım isimli türkünün notasının bona olarak okutulması, sonra solfejinin yapılması
11 İleri dil teknikleri alıştırmaları Notasyonda kullanılan vurgu işaretleri hangileridir bunların araştırılması, bunlarla ilgili örnek çalışmalar
12 Dil vurgularının uygulanışı Kürdi dizisi sesleri ve özellikleri
13 Geleneksel İcrada Yanak Vurularının Uygulanışı Yanak vurgularının uygulanışı ile ilgili videoların izlenmesi ve egzersizlerin yapılması
14 Genel Tekrar Bugüne kadar öğrenilen bilgilerin sınav yoluyla tekrar edilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Dilsiz Kaval Metodu, Fedai Taştekin, 2011, Gazimihal, R. M. 2001. Türk Nefesli Çalgıları. İkinci basım. Ankara. Kültür Bakanlığı. Öztürk, Ö. 2005. Karadeniz Ansiklopedik Sözlük. 2. Cilt. İstanbul. Açın, Cafer,(1994). Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul....Kemal Akdemir, AKDEMİR, Kemal, Dört Yıllık Müzik Eğitimi Veren Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Konservatuvarlarda Dil siz Çoban Kavalı Çalma Teknikleri ve Eğitim Müfredatı,  Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu,   

Ders Kaynakları

TÜRKİYE RADYO TELEVİZYON KURUMU TÜRK HALK MÜZİĞİ NOTA ARŞİVİ ,  Türk Halk Müziğinden Seçmeler (1, 2, 3), TRT Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Müzik Dairesi Başkanlığı Ankara Şubat 1998, Hamit Çine, Burdur’dan Damlalar, Valilik Yayınları, İzmir, 1989. Cafer Açın, Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul, (1994), Saadet Abdullayeva, Azerbaycan Halk Çalgı Aletleri, Adiloğlu Neşriyyatı, Bakı, 2002, Bela Bartok, Küçük Asyadan Halk Musikisi, Çeviren: Bülent Aksoy, Pan Yayıncılık İstanbul (1991)

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 yemen-ellerinde-veysel-karani 0,03 MB
0 HİCAZ ETÜT 1 Ney'de hicaz makamı sesleri 0,51 MB
0 Hicaz Etüt-2 Hicaz makamında 2/4 ve 4/4 karışık egzersizler 0,56 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olur.
2 Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri ses eğitimi alanında kullanabilecek düzeyde geliştirir.
3 Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir.
4 Alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.
6 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir.
7 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir.
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
9 Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanlarında çok boyutlu düşünme ve uygulama becerisi geliştirir.
10 Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanıyla ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir.
11 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder
12 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
3. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4