Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı I (Mey-Zurna) CMZ 211 3 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. HASAN HÜSEYİN ŞAHİN
Dersi Verenler Arş.Gör. HASAN HÜSEYİN ŞAHİN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Türk Müziği unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrümanını tanıyabilmesini sağlamak. Makamların tanınmasını ve icrasını yerine getirebilme becerisini edinmek.Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek

Dersin İçeriği

Çalgının tanımı, tutuş tekniği, basit egzersizlerin çalınması. Metot takibi, eserin icrası, seviyeye uygun egzersizlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma,
2 Metot ile ilgili deneyim kazanır. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma,
3 Alternatif kaynaklar göstererek, konulara geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesini sağlar. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma,
4 Makamların tanınması ve icrasını yerine getirir. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma,
5 Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma,
6 Dersin amacına uygun olarak, öğrenim yöntem ve teknikleriyle temel kavramları verir. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma,
7 Teknik ve icra bakımdan uygulama yapar. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma,
8 Makam ve nota bilgisini geliştirir. Alıştırma ve Uygulama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mey Tarihçesi İlgili konu üzerine yazılı kaynaklardan bilgilere ulaşılması
2 Çalgının Yapısal Özellikleri Çalgının fiziksel yapısı, klavye üzerindeki bütün seslerin ve seslerin nasıl çıkarılması gerektiği gösteren resimlerin hazırlanması
3 Düz Ses Üfleme la-si-do-re-mi seslerinin ikilik ve dörtlük süreler içerisinde doğru dudak pozisyonuyla uzun uzun üfletilmesi ve klavyedeki perdelere aşina olmaya başlatılması
4 Aralık Çalışması Çeşitli aralıklarla ikilik ve dörtlük birimlerle yazılmış basit zamanlı etütlerin hazırlanması
5 Aralık Çalışması Çeşitli aralıklarla ikilik ve dörtlük birimlerle yazılmış basit zamanlı etütlerin hazırlanması
6 Parmak Egzersizleri Tiz fa natürel sol ve pest fa diyez sesleri de eklenerek çeşitli ritmik yapılarda etütlerin hazırlanması
7 Parmak Egzersizleri Öğrencinin bugüne kadar gördüğü yani klavye üzerinde bulunan sesleri daha iyi algılaya bilmesi için basit zamanlı ritmik yapılarda yoğun olarak 16‟lık birimler ile yazılmış etütlerin hazırlanması
8 Parmak Egzersizleri Öğrencinin bugüne kadar gördüğü yani klavye üzerinde bulunan sesleri daha iyi algılaya bilmesi için basit zamanlı ritmik yapılarda yoğun olarak 16‟lık birimler ile yazılmış etütlerin hazırlanması
9 Parmak Egzersizleri Öğrencinin bugüne kadar gördüğü yani klavye üzerinde bulunan sesleri daha iyi algılaya bilmesi için basit zamanlı ritmik yapılarda yoğun olarak 16‟lık birimler ile yazılmış etütlerin hazırlanması
10 Tınlatarak Üfleme Çalgının karakteristik yapısında yoğun olarak görülen tınlatarak üfleme tekniği anlatılarak belirli yerlerinde tınlamaların gösterildiği ve tınlatmaya uygun motifleri bünyesinde barındıran etütlerin hazırlanması
11 Etüt Çalışmaları Etüt çalışmalarının hazırlanması
12 Etüt Çalışmaları Etüt çalışmalarının hazırlanması
13 Etüt Çalışmaları Etüt çalışmalarının hazırlanması
14 Dönem Genel Tekrarı Bu dönemde öğrenilen bütün bilgilerin evde çalışalarak gelinmesi, sözlü ve uygulamalı sınav yapılması için ön hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Cebrail Kalın Mey Metodu Kitabı, Hasan Hüseyin Şahin Ders Notları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar.
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır.
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir.
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır.
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir.
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir
8 Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir.
9 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
10 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır.
11 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir.
12 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
2. Performans Görevi (Uygulama) 15
3. Performans Görevi (Uygulama) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Final 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Ara Sınav 1 1 1
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4