Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Karşılaştırmalı İbrahimi Dinler ILA 351 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Mukayeseli Dinler Tarihi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ESRA AKAY DAĞ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ESRA AKAY DAĞ,
Dersin Yardımcıları

yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İbrahimi din olan İslam Hristiyanlık ve Yahudilik dinlerinde bulunan belirli temalardan yola çıkarak birbirlerine benzeyen ve farklılaşan yönlerini, tarihsel gelişimlerini, doktrinlerin inanç ve ibadet esaslarının gelişim seyrini öğretmeyi amaç edinmiştir

Dersin İçeriği

İbrahimi dinlerde doktrin ve inançları karşılaştırmalı olarak verilecektir. İlgili dinlerin ortaya çıktığı ortamlardan başlayarak, bu dinlerin Tanrı, vahiy, peygamberlik, kutsal kitap, asli günah ve insan tasavvurları nasıl algıladığı ve bunlara dayalı olarak inanç ve doktrinlerini nasıl geliştirdikleri incelenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tartışma, Sınav,
2 Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
3 Anlatım, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İbrahimi dinler tanımlamasını analiz etme
2 Yahudiliğin tarihsel seyri
3 Hristiyanlığın ortaya çıktığı donem ve tarihsel gelişimi
4 İslam’ın doğuşu ve gelişimi
5 Tanrı tasavvuru
6 Vahiy görüşü ve yorumları
7 Kutsal kitaplar
8 Peygamberlik anlayışı
9 Asli Günah ve İnsan Tasavvuru
10 İnanç esaslarının oluşumu ve gelişimi
11 Modern Dönemde Din
12 Modernizm ve Hristiyanlık
13 Modernizm ve Yahudilik
14 Modernizm ve İslam
Kaynaklar
Ders Notu

1-İbrahimi dinler tanımlamasını analiz etme

2-Yahudiliğin tarihsel seyri

3-Hristiyanlığın ortaya çıktığı donem ve tarihsel gelişimi

4-İslam’ın doğuşu ve gelişimi

5-Tanrı tasavvuru

6-Vahiy görüşü ve yorumları

7-Kutsal kitaplar

8-Peygamberlik anlayışı

9-Asli Günah ve İnsan Tasavvuru

10-İnanç esaslarının oluşumu ve gelişimi

11-Modern Dönemde Din

12-Modernizm ve Hristiyanlık

13-Modernizm ve Yahudilik

14-Modernizm ve İslam

Ders Kaynakları

William Montgomery, Watt. Günümüzde İslam ve Hıristiyanlık. çev. Turan Koç. İstanbul: İz Yayıncılık, 2012.

W. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, trc, Ethem Ruhi Fığlalı, İstanbul, 1998.

İsmail Raci el-Faruki (ed.) İbrahimî Dinlerin Diyaloğu içinde. ed. İsmail Raci el-Faruki. çev. Mesut Karaşahan. İstanbul: Pınar Yayınları, 1993.

Ahmet Kahraman. Mukayeseli Dinler Tarihi-İnsanın Yaratılışındaki İlahi Felsefe. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 2013.

Mahmut Aydin. Ana hatlarıyla Dinler Tarihi-Tarih, İnanç ve İbadet. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2010.

Khalil ATHAMINA. “İslam Bakış Açısında Hz. İbrahim: İslam Öncesi Arabistan'da Monoteizmin Gelişimi Üzerine Düşünceler”, çev. Ali Osman Kurt. A.Ü.İ.F.D. 47/1 (2006): 197-217.

Salime Leyla Gürkan, Yahudilik, İstanbul: İsam Yayınları, 2008.

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
2 10.28949-bilimname.457204-703464 “İBRAHİMÎ DİNLER” KAVRAMSALLAŞTIRMASININ TARİHİ 0,72 MB
2 1. ders “İBRAHİMÎ DİNLER” KAVRAMININ PROBLEMLESTIRILMESI 0,12 MB
0 2. ders-Yahudilik Yahudilik 1,99 MB
0 4. ders Tanri Ibrahimi dinlerde Tanri 0,33 MB
0 5. Ders İBRAHİMÎ DİNLERDE VAHIY 0,37 MB
0 8. ders Dini aidiyet 0,33 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 32 1 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 32 1 32
Toplam İş Yükü 64
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,56
Dersin AKTS Kredisi 3