Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Maneviyat ve Eğitimine İlişkin Teorik Yaklaşımlar MDR 506 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HASAN MEYDAN
Dersi Verenler Prof.Dr. HASAN MEYDAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı maneviyat olgusunun insan ve toplum hayatındaki yerini, kişilik bütünlüğü ve toplumsal kimliği oluşturmada işlevini kavrayarak tarihsel süreçte ve günümüzde manevi eğitimin alan, yöntem ve imkanını incelemektir.

Dersin İçeriği

Ders kapsamında maneviyat kavramının teorik analizi, din ve inanç ile ilişkisi, maneviyatın dinsel kökeni tartışmaları, din dışı maneviyat olgusu ve İslam düşüncesi ve Batıda maneviyata ilişkin temel yaklaşımlar ve günümüz dünyasında manevi eğitimin imkan ve araçları ele alınacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İnsanın anlam arayışı ile manevi rehberlik arasındaki ilişkiyi açıklar. Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
2 Din ve eğitiminin insanın anlam arayışındaki yerini kavrar. Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Din hizmetlerinde manevi rehberliği geliştirmek için din eğitimi alanlarının sahip olması gereken nitelikleri açıklar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma,
4 Modern insanın anlam arayışına hitap edebilecek bir dini/manevi eğitimin temel niteliklerini tartışır. Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Tartışma,
5 Din dışı maneviyat arayışlarının oluşumu ve temel özelliklerini tanır. Bireysel Çalışma, Anlatım,
6 Tasavvuf geleneğinin manevi eğitim ve rehberliğe katkı potansiyelini tartışır. Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin içerik ve amaçlarının tanıtılması ve temel kavramlar
2 Maneviyat kavramı
3 Din ve maneviyat ilişkisi
4 Batı düşüncesinde maneviyat ve eğitimine farklı yaklaşımlar
5 İslam düşüncesinde maneviyat ve eğitimi
6 Bir manevi eğitim kurumu olarak tasavvuf
7 İnsanın anlam arayışı: logoterapik perspektif
8 İnsanın anlam arayışı ve din
9 Sınav
10 İnsanın anlam arayışında din eğitiminin işlevi
11 Yeni din hizmetleri alanları ve manevi eğitim
12 Manevi rehberlik açısından geleneksel ve yeni medya araçları (Medya vaizleri)
13 Manevi rehberlik açısından geleneksel cami merkezli din hizmetleri alanları (Vaaz, Hutbe vb.)
14 Manevi rehberlik açısından Kur'an-Kursları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Meydan H. (2015) Din Eğitiminde Manevi Boyut. İstanbul: Dem Yayınları. 

Bahadır, A. (2002) İnsanın Anlam Arayışı ve Din: Logoterapik Bir Araştırma. İstanbul: İnsan Yayınları.

Meydan, H. (2019) Neglected Aspect of Religious Education: Search for Meaning. Bilimname, (37), 1247-1269.

Meydan, H. (2016) Bireyin Manevi Potansiyel ve İhtiyaçlarını Dikkate Alan Bir Din Eğitimi Anlayışı Üzerine Değerlendirmeler. Ed: Ali Ayten, Mustafa Koç, Nuri Tınaz, Manevi Danışmanlık ve Rehberlik içinde 213-236, İstanbul: Dem Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gelişim psikolojisi, gelişim dönemleri ve özellikleri ve ruh sağlığı ve ruhsal problemlere ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir X
2 Manevi danışmanlık ve rehberliğin gerektirdiği düzeyde temel dini bilgiler ve Tasavvuf, İslam Felsefesi ve Kelam gibi İslami düşüncenin temel elemanlarına hakimdir X
3 Manevi danışmanlık ve rehberlik konusundaki mesleki etik ilkeleri bilmek ve meslek hayatında bunlara taviz vermeden uymak
4 Manevi danışmanlık ve rehberliği farklı bağlamlarda (hastane, ceza infaz evleri vb.) o bağlamların koşullarına ve danışanın özelliklerine göre uygulayabilme
5 Manevi danışmanlık ve rehberlik ile ilgili literatüründe yer alan kuramsal ve uygulamalı bilimsel çalışmaları takip edebilme ve bu alanda belirli düzeyde araştırma yapabilme X
6 Genelde seküler danışmanlıkta ve özelde manevi bakım ve danışmanlıktaki yaklaşım ve kuramları tanıma ve kendi sorumluluk alanında olanları uygulayabilme
7 Farklı kültür, inanç, düşünce ve demografik yapıların farkında olma ve manevi danışmanlık uygulamasında bu konuları dikkate alarak ön yargılardan kaçınma X
8 Manevi danışmanlığın temel hedefinin danışanların öznel ve nesnel iyiliklerini sağlama ve morallerini yüksek tutmak olduğu bilinci ile hareket etme
9 Dinin bilgi, inanç, duygu, etki ve davranış boyutlarını etik ilkelere bağlı olarak ve danışanın isteği çerçevesinde manevi bakım ve danışma ilişkisi içinde etkili bir biçimde kullanabilme
10 Geleneksel ve çağdaş teolojik düşünme biçimlerini tanıma ve bunları danışanlarıyla manevi bakım ve danışmanlık uygulamasında kullanabilme X
11 Bir manevi danışman adayı olarak kendi kişisel gelişimini takip etme ve düzenli olarak güçlü ve zayıf yönleri konusunda farkındalığını gözden geçirme alışkanlığı kazanma
12 Manevi danışmanlık ve rehberliğin ne olduğunu kavrama ve onu diğer bakım yönelimli iletişim biçimlerinden ayıran özellikleri kavrama X
13 Başlangıcından sonlandırılıncaya kadar bir manevi danışmanlık görüşmesini, tüm süreçleri ve aşamalarıyla birlikte etkili bir şekilde yürütebilme ve sonlandırabilme
14 Danışma görüşmesinde genel olarak iyi bir nitel ortam yaratma (olumlu kabul, saydamlık ve empati)
15 Danışmada danışma becerilerini (dinleme, aynalama vb.) iyi düzeyde kullanma
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Ödev 2 25 50
Performans Görevi (Seminer) 1 30 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6