Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Yöntemleri MDR 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HASAN MEYDAN
Dersi Verenler Prof.Dr. HASAN MEYDAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Bilimsel yöntemin temel özelliklerini, işlevlerini ve amaçlarını kavramak; nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin özelliklerini kavrayarak yapılacak bilimsel araştırmalarda uygun yöntemi seçebilmek; veri toplama, verileri yorumlama ve raporlaştırma becerilerini geliştirmek.

 

Dersin İçeriği

Dersin içeriği bilimsel araştırma sürecinin incelenmesi (sorun belirleme, veri toplama, veri analizi ve sonuçları yorumlama), belli başlı bilimsel araştırma yöntemlerini (deneysel yöntem, betimleme yöntemi vd.) gözden geçirmek ve araştırma sorusu tasarımı, denence (hipotez) kurma, kavramsallaştırma, ölçme, veri toplama, veri analizi, verileri değerlendirme/yorumlama ve rapor yazma tekniklerinden oluşmaktadır. Derste ayrıca araştırma etiği ve yayın etiği, etik dışı davranışlar vurgulanacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimsel araştırmanın temel yapısını ve dayandığı temel felsefeleri açıklar Tartışma, Grup Çalışması,
2 Manevi danışmanlık ve rehberlik alanına dair araştırma soruları geliştirir ve alanındaki problemleri tanımlamaya çalışır. Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Örnek Olay,
3 Nitel ve nicel yöntemlerin dayandığı temel felsefeleri ve farklarını tartışır. Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Nicel yöntemlere dair temel kavram ve araştırma modellerini fark eder. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Örnek Olay,
5 Nicel yöntemlerde kullanılan örneklem ve çeşitlerine örnekler verir. Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma,
6 Nicel yöntemlerde kullanılan veri toplama araçlarını tanır ve bunlara dair kendi alanına özgü problemler üzerinden örnekler sunar. Proje Temelli Öğrenme , Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Nitel araştırma tasarımlarını tanır. Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım,
8 Nitel araştırmada veri kaynaklarını tanır ve probleme uygun veri kaynağı belirler. Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
9 Nitel araştırmada veri toplama araçlarını tanır ve kendi alanına özgü bir problem doğrultusunda veri toplama aracı geliştirir. Proje Temelli Öğrenme , Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
10 Nitel ve nicel araştırmada veri analiz süreçlerini tanır. Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Anlatım,
11 Rapor yazım süreci, kaynak gösterimi ve araştırma etiğine ilişkin temel ilkeleri fark eder. Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin içerik ve amaçlarının tanıtılması ve temel kavramlar
2 Araştırma sürecinin aşamaları ve araştırma tasarımı
3 Temel araştırma desenleri
4 Bilimsel veri, türleri ve kaynakları
5 Nitel araştırma (teori, tasarım ve örnekler)
6 Nitel veri toplama yöntemleri
7 Nitel veri analizi
8 Ara sınav
9 Nicel araştırma (teori, tasarım ve örnekler)
10 Anket ve ölçek tasarımı
11 Verilerin analize hazırlanması
12 Veri analizi (parametrik ve non-parametrik analizler)
13 Bilimsel araştırmada geçerlilik ve güvenilirlik
14 Kaynak gösterme, araştırma raporu yazımı ve araştırma etiği
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Karasar, Niyazi (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları. Büyüköztürk, Şener vd. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 8. Baskı, Ankara: Pegema Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorumu. Ankara: Pagem Akademi. Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya: Sakarya Yayıncılık. Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları, 2005.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gelişim psikolojisi, gelişim dönemleri ve özellikleri ve ruh sağlığı ve ruhsal problemlere ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir
2 Manevi danışmanlık ve rehberliğin gerektirdiği düzeyde temel dini bilgiler ve Tasavvuf, İslam Felsefesi ve Kelam gibi İslami düşüncenin temel elemanlarına hakimdir
3 Manevi danışmanlık ve rehberlik konusundaki mesleki etik ilkeleri bilmek ve meslek hayatında bunlara taviz vermeden uymak X
4 Manevi danışmanlık ve rehberliği farklı bağlamlarda (hastane, ceza infaz evleri vb.) o bağlamların koşullarına ve danışanın özelliklerine göre uygulayabilme
5 Manevi danışmanlık ve rehberlik ile ilgili literatüründe yer alan kuramsal ve uygulamalı bilimsel çalışmaları takip edebilme ve bu alanda belirli düzeyde araştırma yapabilme X
6 Genelde seküler danışmanlıkta ve özelde manevi bakım ve danışmanlıktaki yaklaşım ve kuramları tanıma ve kendi sorumluluk alanında olanları uygulayabilme X
7 Farklı kültür, inanç, düşünce ve demografik yapıların farkında olma ve manevi danışmanlık uygulamasında bu konuları dikkate alarak ön yargılardan kaçınma X
8 Manevi danışmanlığın temel hedefinin danışanların öznel ve nesnel iyiliklerini sağlama ve morallerini yüksek tutmak olduğu bilinci ile hareket etme X
9 Dinin bilgi, inanç, duygu, etki ve davranış boyutlarını etik ilkelere bağlı olarak ve danışanın isteği çerçevesinde manevi bakım ve danışma ilişkisi içinde etkili bir biçimde kullanabilme
10 Geleneksel ve çağdaş teolojik düşünme biçimlerini tanıma ve bunları danışanlarıyla manevi bakım ve danışmanlık uygulamasında kullanabilme
11 Bir manevi danışman adayı olarak kendi kişisel gelişimini takip etme ve düzenli olarak güçlü ve zayıf yönleri konusunda farkındalığını gözden geçirme alışkanlığı kazanma X
12 Manevi danışmanlık ve rehberliğin ne olduğunu kavrama ve onu diğer bakım yönelimli iletişim biçimlerinden ayıran özellikleri kavrama
13 Başlangıcından sonlandırılıncaya kadar bir manevi danışmanlık görüşmesini, tüm süreçleri ve aşamalarıyla birlikte etkili bir şekilde yürütebilme ve sonlandırabilme
14 Danışma görüşmesinde genel olarak iyi bir nitel ortam yaratma (olumlu kabul, saydamlık ve empati)
15 Danışmada danışma becerilerini (dinleme, aynalama vb.) iyi düzeyde kullanma
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Ödev 2 25 50
Performans Görevi (Seminer) 1 30 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6