Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Alçı Model ve Kalıp Teknikleri | CTS 303 | 5 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. HAYRETTİN CAVİT ÜNAL |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. HAYRETTİN CAVİT ÜNAL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Alçı şekillendirme yöntemleri ile model ve model kalıp yapım aşamalarının öğrenilerek, çini-seramik şekillendirme yönteminin kalasik ve özgün tasarimlarda uygulanması. |
Dersin İçeriği | Alçı tornasını tanıma Tornada kullanılan malzemeleri tanıma Tornada Türk çini sanatında kullanılan Evani gruplarının kalıplarının alınması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Alçı tornasının çalışma prensiplerini öğrenir. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | Torna yöntemine uygun tasarımlar yapar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Selçuklu döneminde evani çeşitlerini inceler. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Yapılacak modellerin teknik resimlerini çizer. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | Şekillendirilmiş modellerin kalıbını alır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
6 | Kalıplardan yarı mamul üretir ve pişirerek ürün elde eder. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin amacı ve tanıtımı.Türk sanatlarındaki yeri,önemi. | |
2 | Kaynakça incelemesi,alçının kimyasal açılımı alçı şekillendirme yöntemlerinin incelenmesi(Serbes elle,şablon ile,alçı tornasında şekillendirme) | |
3 | Tornada şekillendirmek üzere obje çıkışlı form için eskiz çalışması, kalıp tekniklerinin incelenmesi, | |
4 | Selçuklu-Osmanlı Döneminde yapılmış"Geometrik"alçı kabartma örneklerinin incelenmesi, | |
5 | Eskiz çalışmalarından onaylaması yapılan tasarımın teknik resminin çizimi | |
6 | Tasarımı yapılan çizimlerin alçı tornasında modelinin yapılması | |
7 | Alçı tornasında uygulaması yapılan alçı modelin sonuçlandırılması, | |
8 | Alçı modeli yapılan tasarımın model kalıbı yapılır. | |
9 | Model kalıp çalışması sonuçlandırılır. | |
10 | Şekillendirmede kullanılacak çamur hazırlanır. | |
11 | Hazırlanmış olan model kalıplardan döküm yöntemiyle şekillendirme yapılır. | |
12 | Şekillenmiş ürün rötuşlanır ve bisküvi pişirimi yapılır, sır altı dekor desenler tasarlanır. | |
13 | Bisküvi pişirimi yapılmış ürünlere pigmentler ile sır altı dekor uygulaması yapılır. | |
14 | Sır altı dekoru yapılmış ürünler sırlanır,sır pişirimi yapılarak değerlendirme aşamasına geçilir. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Soyad, Reklam Yayinin Adı, Basım Yeri: Yayınevi, Yılı. Doğan Kuban, Divriğ Mucizesi, Yapı Kredi Yayınları, 3.Baskı, Istanbul 2003Yıldız Demiriz, İslam Sanatında Geometrik Süsleme, Lebib Yalkın Yayınevi, İstanbul 2000Garo Kürkman, Toprak, Ateş, Sır, Tarihsel Gelişimi, Atölyeleri ve ustaları ile Kütahya çinileri, Suna ve İnanç Vakfı Yayını, İstanbul 2005 |
Ders Kaynakları | Gönül Öney İslam Mimarisinde Çini, Ada Yayınları, İstanbul, 1987P Sanat Kültür ve Antika, Sayı 26, Portakal Sanat ve Kültür Yayınevi Istanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | ||||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | ||||||
3 | Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | ||||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | ||||||
5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | ||||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | ||||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | ||||||
8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | ||||||
9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | ||||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | ||||||
11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | ||||||
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 25 |
2. Ödev | 25 |
1. Proje / Tasarım | 25 |
2. Proje / Tasarım | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 19 | 19 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |