Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tezhip Tasarımına Giriş TEZ 202 4 2 + 4 4 9
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç. MESUDE HÜLYA DOĞRU
Dersi Verenler Doç. MESUDE HÜLYA DOĞRU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı Geleneksel süsleme sanatlarında fırça, nüans, renk ve teknik özellikleri ile beraber tanıtılması ve çizim yeterliliğinin sağlanması
Dersin İçeriği Türk Tezhip sanatının tarihsel gelişimi ve halkar tekniği ve tezhip sanatında kullanılan diğer tekniklerin kompozisyon ve renkleri hakkında bilgilendirmeler.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk Tezhip sanatı hakkında öğrenilen kompozisyon ve teknik ve renk bilgilerini aktarır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Türk Tezhip sanatı içinde yer alan halkarın tarihsel gelişimini bilir. Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
3 Türk tezhip sanatında kullanılan bitkisel ve hayvansal motifleri bilerek tasarım yapar. Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, Proje / Tasarım,
4 Halkar ve tezhip çizim kurallarını bilerek tasarım yapar. Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, Proje / Tasarım,
5 Halkar ve tezhip çeşitlerini bilir ve yapılan tasarımı bu çeşitlere göre boyayarak uyarlar. Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, Proje / Tasarım,
6 Kitap sanatları hakkında verilen ödevi sunumunu bilgisayarda hazırlar ve sunar. Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Kitap Sanatları hakkında genel bilgilendirme. Tezhip Sanatı hakkında yazılan kaynakların tanıtımı. Tezhip Sanatında kullanılan bitkisel motiflerin (Hatai grubu) tanıtılması. Kitap sanatları hakkında bir ödev konusunun verilmesi.
2 Halkar çalışmalarında kullanılacak murakkaların hazırlanması.
3 Halkar üslubu hakkında bilgi verilmesi. Halkar boyama tekniklerinin anlatılması. Motiflerin yerleştirilmesi ve çizim tekniklerinin anlatılmasından sonra dikdörtgen (Ölçüleri: 7x20 cm.)bir halkarın eskiz çalışmasına başlanması.
4 Halkarın eskiz çalışmasına devam edilmesi. Halkar renkleri hakkında bilgi verilmesi. Renklerin karıştırılarak hazırlanmasının gösterilmesi.
5 Dikdörtgen halkarın murakka üzerine geçirilerek boyanmaya başlanması.
6 Dikdörtgen halkarın murakka üzerinde son düzeltmelerin yapılarak teslim edilmesi.
7 Türk Tezhip sanatı hakkında bilgilendirme. Tezhip Sanatında kullanılan motifler (Naturalist Üslup, Rumi, Bulut) hakkında bilgi verilmesi. Tezhip çalışmalarında kullanılacak murakkaların hazırlanması.
8 Tezhip boyama tekniklerinin anlatılması. Motiflerin yerleştirilmesi ve çizim tekniklerinin anlatılmasından sonra klasik dönem motiflerinin kullanıldığı daire (çapı: 6 cm.) bir tezhibin eskiz çalışmasına başlanması.
9 Ara sınav. Daire tezhibin murakka üzerine geçirilerek boyanmaya başlanması.
10 Daire tezhibin murakka üzerinde son düzeltmelerin yapılarak teslim edilmesi.
11 Final çalışması. Motiflerin yerleştirilmesi ve çizim tekniklerinin anlatılmasından sonra klasik dönem motiflerinin kullanıldığı dikdörtgen (Ölçüleri: 7x20 cm.) bir tezhibin eskiz çalışmasına başlanması.
12 Tezhibin eskiz çalışmasına devam edilmesi. Kitap sanatları hakkında verilen araştırmanın teslim edilmesi.
13 Dikdörtgen tezhibin murakka üzerine geçirilerek boyanmaya başlanması.
14 Dikdörtgen tezhibin murakka üzerinde son düzeltmelerin yapılması.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları BİROL,İnci,DERMAN,Çiçek,Motifler,Kubbealtı Yayınları,
İstanbul 1991
İslam Sanatında Türkler, Yapı Kredi Yayınları,İstanbul, 1982
ERSOY, Ayla, Türk Tezhip Sanatı, Akbankın bir kültür hizmeti, İstanbul, 1988
KESKİNEL, Cahide, Türk Süsleme Sanatlarında Stilize Çiçekler-HATAİ, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2000
ÖZEL, Mehmet, Geleneksel Türk Sanatları, Kültür Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1995
ÖZEL, Mehmet, Türkiyenin Şaheserlerinden Örnekler, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1999
ÖZEN, Mine Esiner, Türk Tezhip Sanatı, Gözen Kitap ve Yayınevi,İst.2003
ÖZEN, Mine Esiner, Tezhip Sanatından Örnekler, Özen Kitabevi,İst.2007.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar.
8 Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. X
9 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
10 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. X
12 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
13
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Proje / Tasarım 35
2. Proje / Tasarım 35
1. Ödev 10
1. Ara Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 7 112
Ara Sınav 1 6 6
Ödev 1 10 10
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 230
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,2
Dersin AKTS Kredisi 9