Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Minyatürlerinde Tasarım TEZ 204 4 2 + 4 4 9
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. AYŞEN CİVİLİ
Dersi Verenler Öğr.Gör. AYŞEN CİVİLİ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı İslam minyatür sanatının tarihi gelişim sürecini, gelişimini,estetik özelliklerini ve prensiplerini bilen, görme ve algılama yetisi kazanarak çağın değişen ve gelişen ihtiyaçlarına cevap verebilecek sanatçı adaylarını eğitilmesi derslerin temel amacıdır
Dersin İçeriği İslam minyatüründe, İlhanlı ,Karakoyun ,Türkmen ,Selccuklu ,Hit minyatürleri ve Orta Asya kaynaklı efsanevi hayvan motifleri, Osmanlı minyatür konuları; El-Haşâiş ,el-Hıyelü´l-Hendesiyye,Suvar el-Kevakib el Sabita,Kitab-ül El- Haşaiş,El-Hiyel el-hendesiye,Hariri’nin Makamat’ı,Kitab-ı Tıryak,Kitab el-Agani konuları hakkında bilgi edinme.Nakışhane geleneği, Geleneksel Mimari Yapı Elemanları ve ele alınış biçimlerinin, üslup, biçim ve Kompozisyon yönünden tarihsel gelişimi içinde incelenmesi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk minyatür sanatında kullanılan figürleri, mimari unsurları, süsleme unsurlarını aktarmak, uygular. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
2 Mimari yapıların teknik çizimi ve boyamasını uygular. Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Anlatım, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
3 Klasik ve özgün tasarımlar çalıştırır. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
4 Renkleri kompozisyon içinde yerinde, doğru şekilde yerleştirerek kullanabilir Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
5 Efsanevi hayvan figürlerini ve çizim özellikleri yorumlar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
6 Tahrir, kontür çalıştırır. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
7
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslam minyatürlerine giriş.
2 İlhanlı ,Karakoyun ,Türkmen ,Selccuklu ,Hit minyatürleri.
3 İlhanlı ,Karakoyun ,Türkmen ,Selccuklu ,Hit minyatürleri.
4 Osmanlı minyatür konuları; El-Haşâiş ,el-Hıyelü´l-Hendesiyye,Suvar el-Kevakib el Sabita,Kitab-ül El- Haşaiş,El-Hiyel el-hendesiye,Hariri’nin Makamat’ı,Kitab-ı Tıryak,Kitab el-Agani.
5 Osmanlı minyatür konuları; El-Haşâiş ,el-Hıyelü´l-Hendesiyye,Suvar el-Kevakib el Sabita,Kitab-ül El- Haşaiş,El-Hiyel el-hendesiye,Hariri’nin Makamat’ı,Kitab-ı Tıryak,Kitab el-Agani.
6 Osmanlı minyatürlerinde konular; av sahneleri,dini,falnameler,siyarinebi,yemek kültürü,şenlikler.
7 Osmanlı minyatürlerinde konular; sivil,dini,falnameler,siyarinebi,yemek,kültürü,şenlikler.
8 Osmanlı minyatürlerinde konular; sivil,dini,falnameler,siyarinebi,yemek,kültürü,şenlikler.
9 Vize
10 Osmanlı konularında dini,sivil,edebi,astroloji,mitoloji,tarihsel konular.
11 Osmanlı konularında dini,sivil,edebi,astroloji,mitoloji,tarihsel konular.
12 Osmanlı konularında dini,sivil,edebi,astroloji,mitoloji,tarihsel konular.
13 Final clışması.
14 final calışması.
Kaynaklar
Ders Notu İslam minyatür sanatının tarihi gelişim sürecini, dönemlerine göre özelliklerinin ( Herat, Semerkant, Şiraz, Bağdat ve Tebriz,selcuklu, Osmanlı sarayın minyatürlerinin )inçelenmesi ve konularını, estetik özelliklerini ve prensiplerini bilen, görme ve algılama yetisi kazanarak çağın değişen ve gelişen ihtiyaçlarına cevap verebilecek sanatçı adaylarını eğitilmesi derslerin temel amacıdır.
Ders Kaynakları Mahir, Banu; Osmanlı Minyatür Sanatı, Kabalcı Yayınevi,İstanbul 2005.
And, Metin; Osmanlı Tasvir Sanatı: 1 Minyatür, İş Bankası Yayınları, İstanbul 2002.
Atasoy, N./ F.Çağman, Turkisch Miniature Painting, İstanbul, 1974.
Atasoy, N.,Hasbahçe(Osmanlı Kültüründe Bahçe ve Çiçek) Aygaz A.Ş. Koç Kültür ve Tanıtım Hizmetleri Tic. A.Ş. Yay. İstanbul 2002
Atıl, E., Turkish Art, Washington, 1981.
Atıl, E., The Age of Sultan Süleyman, Washington, 1987.
Atıl, E., Levni ve Surname(Bir Osmanlı Şenliğinin Öyküsü)Koç Kültür Yayınları,İstanbul 1999
Meriç, R.M., Türk Nakış Tarihi Araştırmaları, Vesikalar I., Ankara, 1953.
Grube, E., Notes on Ottoman Painting in the 15 th Century, in Essays in Islamic Art and Architecture in Honor of Katherine Otto-Dorn, Malibu, 1981.
Uzunçarşılı, İ.H., Osmanlı Sarayı nda Ehl-i Hiref (Sanatkarlar) Defteri, Belgeler, XI/15 (1981-1986): 23-76.
Renda, G., Osmanlı Minyatür Sanatı, Promete Kültür Dizisi, 2001.
Tanındı, Z., Osmanlı Döneminde Türk Minyatürü, Osmanlı Ansiklopedisi, Cilt 11.
Tanındı, Z., Türk Minyatür Sanatı, Ankara 1996.
Çağman, F., Osmanlı Minyatür Sanatı, Anadolu Uygarlıkları, V, İstanbul; 1988:987-1000
Çağman F./Tanındı, Z., İslam Minyatürleri,Tercüman Sanat ve Kültür Yayınları, İstanbul 1979.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar.
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar.
8 Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. X
9 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
10 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
12 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
13
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Proje / Tasarım 25
1. Ara Sınav 25
1. Kısa Sınav 25
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 5 5
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 214
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 8,56
Dersin AKTS Kredisi 9