Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Operatıng Systems | SWE 208 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÜNAL ÇAVUŞOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AHMET ÖZMEN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bilgisayarın en temel bileşenlerinden olan işletim sistemlerinin detaylarıyla öğretilmesi amaçlanmıştır. Geliştirilen yazılımlar işletim sistemi ile sürekli işbirliği içinde çıktılarını üretebilmektedir. Öğrencilerin işletim sistemi alt birimlerini tasarlayıp kodlayacak düzeye erişmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | İşletim sistemi ile ilgili genel kavramlar, terminoloji. Proses yönetimi, prosesler arası senkronizasyon, prosesler arası iletişim, CPU planlama algoritmaları, bellek yönetimi, sanal bellek, dosya sistemleri, giriş/çıkış sistemleri ve disk planlaması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İşletim sistemlerinin yapısını ve çalışma prensiplerini açıklar | ||
2 | Program, proses ve iş parçacığı (thread) arasındaki farkı bilir, prosesin/threadin icra anında bulunabileceği durumları bilir | ||
3 | Prosesler veya iş parçacıkları (threadler) arasında kullanılan iletişim ve senkronizasyon mekanizmalarını bilir ve programda etkin olarak kullanır | ||
4 | CPU planlama algoritmalarının parametrelerini hesaplar | ||
5 | Kilitlenme problemlerine çözüm üretir | ||
6 | Fiziksel ve zahiri bellek kavramlarını bilir | ||
7 | Sayfalama, segmentasyon teknolojilerini bilir ve ortalama bellek erişim süresini hesaplar |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgisayar sistemlerinin yapısı ve işletim sistemleri tanıtımı | |
2 | İşletim sistemi alt birimleri | |
3 | Proses yapısı ve komut istemcisi (kabuk) | |
4 | İş parçacığı (thread) mimarisi proses ile kıyaslanması | |
5 | Proses veri yapıları ve yönetimi | |
6 | Prosesler arası senkronizasyon ve iletişim araçları | |
7 | Prosesler ile ilgili uygulama (semafor, kilit vb.) | |
8 | CPU planlama algoritmaları | |
9 | Kilitlenmeler ve çözümleri | |
10 | Bellek yönetimi | |
11 | Sayfalama, Segmentasyon | |
12 | Sanal bellek | |
13 | Dosya sistemi, erişim ve koruma mekanizmaları | |
14 | Giriş/çıkış sistemi, disk planlaması ve yönetimi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Operating System Concepts 10th Edition - John Wiley & Sons, Inc., 2018. 2. Operating Systems: Three Easy Pieces, Remzi H. Arpaci-Dusseau and Andrea C. Arpaci-Dusseau, 2018. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | To have sufficient foundations on engineering subjects such as science and discrete mathematics, probability/statistics; an ability to use theoretical and applied knowledge of these subjects together for engineering solutions. | ||||||
2 | An ability to determine, describe, formulate and solve engineering problems; for this purpose, an ability to select and apply proper analytic and modeling methods,al background in describing, formulating, modeling and analyzing the engineering problem, with a consideration for appropriate analytical solutions in all necessary situations. | X | |||||
3 | An ability to select and use modern techniques and tools for engineering applications; an ability to use information technologies efficiently. | X | |||||
4 | An ability to analyze a system, a component or a process and design a system under real limits to meet desired needs; in this direction, an ability to apply modern design methods. | ||||||
5 | An ability to design, conduct experiment, collect data, analyze and comment on the results and consciousness of becoming a volunteer on research. | ||||||
6 | Understanding, awareness of administration, control, development and security/reliability issues about information technologies. | X | |||||
7 | An ability to work efficiently in multidisciplinary teams, self confidence to take responsibility. | X | |||||
8 | An ability to present himself/herself or a problem with oral/written techniques and have efficient communication skills; know at least one extra language. | ||||||
9 | An awareness about importance of lifelong learning; an ability to update his/her knowledge continuously by means of following advances in science and technology. | X | |||||
10 | Understanding, practicing of professional and ethical responsibilities, an ability to disseminate this responsibility on society. | X | |||||
11 | An understanding of project management, workplace applications, health issues of laborers, environment and job safety; an awareness about legal consequences of engineering applications. | ||||||
12 | An understanding universal and local effects of engineering solutions; awareness of entrepreneurial and innovation and to have knowledge about contemporary problems. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Proje / Tasarım | 25 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) | 16 | 3 | 48 |
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) | 16 | 2 | 32 |
Mid-terms | 1 | 10 | 10 |
Quiz | 2 | 1 | 2 |
Project / Design | 1 | 20 | 20 |
Final examination | 1 | 15 | 15 |
Assignment | 0 | 3 | 0 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |